Kartongens framtid ser ljus ut - Hållbarhet och miljöfokus driver utvecklingen

En kartong har många fördelar som talar för en fortsatt stark utveckling. Foto: Creative Commons Lic. Pixabay, kredit: Nennieinszweidrei

Efterfrågan på kartong som förpackningsmaterial ökar i Europa. Med den nya europeiska förpackningsförordningen skapas tydligare riktlinjer, vilket gör att handel och varumärkesaktörer behöver ompröva sina förpackningslösningar. Konsumenterna föredrar kartong för dess hållbarhetsfördelar och återvinningsmöjligheter.

Winfried Mühling, marknads- och kommunikationschef på tyska branschorganisationen Pro Carton, menar att kartongindustrin har en försiktig optimism inför framtiden. – Energipriserna har stigit och den tyska marknaden visar svagheter, samtidigt som globala kriser påverkar efterfrågan.

Konsumenternas förstaval

För konsumenterna är återvinning en viktig fråga. En studie från Pro Carton, ”Rethinking Packaging”, visar att 70 procent av de tillfrågade anser att återvinningsbarhet är avgörande vid val av förpackning. – Det är tydligt att alltfler vill gå från en linjär till en cirkulär ekonomi. Vår bransch ligger i framkant här. I Europa är återvinningsgraden för kartong och vikbara lådor nu 83 procent, och i Tyskland är den ännu högre på 86 procent, säger Horst Bittermann, generaldirektör på Pro Carton.

Målet är att återvinningsgraden i Europa ska nå 90 procent till 2030. Detta ligger i linje med målsättningen inom 4evergreen, en branschövergripande europeisk allians för hållbara förpackningslösningar.

Klimatförändringar oroar mest

En europeisk konsumentundersökning från Pro Carton visar att klimatförändringar (68 procent), levnadskostnader (66 procent) och krig (56 procent) är de tre största samhällsfrågorna för dagens konsumenter. I studien framgår också att kartong och wellpapp är de mest uppskattade förpackningsmaterialen, med godkännandenivåer på 90 respektive 87 procent.

Förpackningsförordningen ger tydligare regler

Den europeiska förpackningsförordningen, Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR), godkändes av EU-parlamentet i november 2024. Horst Bittermann välkomnar regelverket. – Det är en viktig milstolpe för vår industri. Det ger oss tydligare ramar och möjliggör investeringar i hållbara, förnybara och återvinningsbara förpackningar, säger han.

PPWR syftar till att göra alla förpackningar minst 70 procent återvinningsbara till 2030, och minst 55 procent ska faktiskt återvinnas till 2035. Kartongindustrin ligger redan långt framme, då deras produkter består av 77 procent sekundära råvaror, främst returpapper.

Karton som material är nästan oändligt återvinningsbart

En studie från Tekniska universitetet i Graz visar att förpackningsmaterial baserade på träfiber, som kartong och papper, kan återvinnas mer än 25 gånger utan att förlora materialkvalitet. Dess mekaniska egenskaper, som styrka och tryckmotstånd, påverkas mycket lite av upprepade återvinningscykler.

Detta har fått konsekvenser för både detaljhandel och varumärkesaktörer. Winfried Mühling på Pro Carton menar att förpackningen spelar en allt större roll för konsumenternas varumärkeslojalitet. – I vår senaste undersökning svarade 41 procent av de europeiska konsumenterna att de bytt varumärke under de senaste tolv månaderna enbart på grund av förpackningen. Bland unga vuxna mellan 18 och 29 år var siffran ännu högre, säger han.

Framtiden för förpackningar

Många företag går nu över till mer hållbara förpackningsalternativ. Amazon har infört innovativa pappersemballage för att minska materialanvändningen. Google använder FSC-certifierade pappersförpackningar för sina Pixel-telefoner och andra produkter. Procter & Gamble siktar på att göra alla sina konsumentförpackningar återvinningsbara till 2030. Milka testar just nu nya pappersförpackningar, och Nestlé har bytt till papper för Smarties.

Kreativitet inom kartongdesign belönas

European Carton Excellence Award (ECEA) är en prestigefylld tävling för innovativa kartongförpackningar. Juryn bedömer bidrag utifrån design, kostnadseffektivitet, hållbarhet och innovation. Pro Carton samarbetar också med universitet och högskolor för att utveckla framtidens förpackningsdesign. 2024 deltog mer än 850 bidrag från studenter vid 160 ledande designhögskolor i 25 länder.

Källa: Karl Knauer