McDonald’s Finland byter till fiberbaserade lock - plastminskning i fokus

McDonald’s Finland har stegvis ersatt plast i sin förpackningar under de senaste åren. Redan 2018 bytte kedjan ut plastlocken på McFlurry-förpackningar mot kartongbaserade alternativ. Två år senare, 2020, infördes kartongbägare för milkshakes och salladsförpackningar. I mars 2021 ersattes plaststrån med papperssugrör. Foto: Creative Commons Lic, Kredit: DS 30

– Ett steg i kedjans globala strategi att minska plastanvändningen. McDonald’s Finland har i flera år arbetat aktivt för att minska plast i sin förpackningar. Nu tar kedjan ett stort kliv framåt genom att införa fiberbaserade lock till sina drycker, redan före den planerade tidsfristen 2025.

Senast vid slutet av 2025 kommer alla McDonald’s-restauranger i Finland att servera både varma och kalla drycker med de nya formpressade fiberlocken.

– Detta är en del av vårt globala mål att fasa ut fossilbaserad plast, säger Olli Johansson, vd för McDonald’s Finland.

Betydande plastbesparing

Genom att införa fiberlocken beräknas McDonald’s Finland minska sin plastanvändning med cirka 59 000 kilo per år. Dessutom bidrar åtgärden till att sänka koldioxidutsläppen.

Tillverkade av Huhtamäki

De nya locken tillverkas av det finländska förpackningsföretaget Huhtamäki. De har en innovativ klickfunktion som säkerställer att locket sitter ordentligt fast. Locken är dessutom hemkomposterbara och återvinningsbara, i linje med Huhtamäkis hållbarhetsmål.

Långsiktig strategi - hållbart förpackningsmaterial

Det fiberbaserade förpackningsmaterial som McDonald’s Finland använder kommer antingen från återvunna råvaror eller certifierade skogar. Målet är att all försäljningsförpackning ska vara återvinningsbar.

– McDonald’s mål är att all vår förpackning ska komma från förnybara, återvunna eller certifierade material innan slutet av 2025, säger Olli Johansson.

McDonald’s globala initiativ

I februari 2024 lanserade McDonald’s en ny kampanj riktad till animefans. I samarbete med den japanske mangakonstnären Acky Bright togs en serie manga-inspirerade förpackningar fram inom ramen för kampanjen WcDonald’s. Denna kampanj lanserades i USA och över 30 andra länder.

McDonald’s fortsätter sitt arbete för mer hållbara förpackningar och minskad plastanvändning, med Finland som en av de ledande marknaderna i omställningen.