Svenska företag riskerar att halka efter i AI-utvecklingen

Charlotta Kvarnstrm partner och rådgivare inom teknik media och telekommunikationsindustrin på EY. Foto: EY

Nordiska företag halkar efter i investeringar i generativ AI, enligt EY.  Endast 37 procent av företag i Norden investerar i tekniken, jämfört med 47 procent globalt visar en ny rapport från EY som även innehåller svar från företag i Sverige. 

EY tror att en möjlig förklaring är att engagemanget från ledningen är lägre i Norden – bara 26 procent av företagen ser vd:n som en nyckelperson i teknikbeslut, mot 49 procent globalt. Nordiska företag har även en mer försiktig och riskmedveten inställning till generativ AI. ”Denna återhållsamhet speglas i färre externa samarbeten och en snävare syn på teknikens affärsnytta”.

EY:s årliga rapport ”Reimagining Industry Futures” baseras på en undersökning bland företag i 26 länder och kartlägger företagens attityder till framtidens teknik, bland annat Internet of Things (IoT), 5G, och AI. Företagens satsningar på generativ AI har ökat kraftigt senaste åren, och undersökningen visar att generativ AI är det tredje högst prioriterade området för investeringar i ny teknik, bakom endast ”Robotics & Automation”, samt den bredare kategorin ”Analytics & AI”. 

De största hindren för generativ AI enligt företagen själva är budgetbegränsningar, svårigheter med att integrera generativ AI med existerande system, utmaningar med att bevisa affärsnyttan, och brist på kompetens inom området. Budgetbegränsningar upplevs som ett större problem av nordiska företag, där 49 procent anger det som ett viktigt hinder, jämfört med 45 procent globalt.  

– Företagsledningar i Norden och Sverige har inte gett generativ AI tillräcklig strategisk prioritet. Styrning och riktlinjer finns inte på plats, och de flesta saknar ett holistiskt tillvägagångssätt där AI-strategin kopplas till affärsmålen. Samtidigt börjar ledningsgrupper vakna upp inför investeringsbehoven och ställer sig frågan om vilken faktisk avkastning på investeringen man egentligen kan förvänta sig. Och allt fler företag brottas med hur AI satsningar ska vägas mot andra teknikinitiativ. Men viktigast just nu är att nordiska företagsledningar måste börja ge AI den uppmärksamhet det förtjänar, säger Charlotta Kvarnström, partner och rådgivare inom teknik-, media- och telekommunikationsindustrin på EY.