Fusion for Energy, i samarbete med AMW-konsortiet bestående av Ansaldo Nucleare, Westinghouse och Walter Tosto, har nu slutfört tillverkningen av den andra europeiska sektorn av vakuumkärlet för den internationella termonukleära experimentreaktorn ITER.
ITER:s vakuumkärl är en central del av fusionsreaktorn. Det fungerar som en första skyddsbarriär och omsluter plasman där fusionen sker. Kärlet kommer att bestå av nio kilformade stålsektioner som är över 14 meter höga och väger 440 ton vardera. När alla delar monterats kommer vakuumkärlet att ha en ytterdiameter på 19,4 meter, en höjd på 11,4 meter och en totalvikt på cirka 5200 ton. När ytterligare komponenter, som skyddande beklädnad och avledare, installerats, kommer den totala vikten att uppgå till 8500 ton.
Komplex tillverkningsprocess
Varje sektor av vakuumkärlet tillverkas i fyra segment och kräver mer än 1,6 kilometer svetsning för att sammanfogas. För att alla interna komponenter ska passa exakt måste noggrannheten vara på några få millimeter, vilket kräver avancerad formning och svetsningsteknik.
Tillverkningen av vakuumkärlets sektorer delas mellan Europa och Sydkorea. Europa ansvarar för fem sektorer, medan Sydkorea producerar fyra. Ursprungligen skulle Sydkorea tillverka två sektorer, men genom ett avtal 2016 åtog sig landet att tillverka ytterligare två sektorer som från början tilldelats EU. Den första sydkoreanska sektorn levererades 2020, och den sista kom i november förra året, vilket fullbordade landets bidrag till projektet.
Andra sektorn färdigställd
Vid en ceremoni den 5 mars vid Walter Tostos anläggning i Ortona, Abruzzo, samlades representanter från industrin, politiker och tekniska team för att uppmärksamma slutförandet av den andra europeiska sektorn.
– Att vi nu har fullbordat den andra europeiska sektorn av ITER:s vakuumkärl visar återigen vår industris exceptionella tillverkningskompetens och förmåga att snabbt tillämpa erfarenheter från den första sektorn, säger Marc Lachaise, direktör för Fusion for Energy.
Ansaldo Nucleares ordförande Roberto Adinolfi betonar vikten av samarbete inom Europa.
– Tillverkningen av den andra europeiska sektorn bekräftar den europeiska leverantörskedjans förmåga att kombinera styrkor och kompetenser för att leverera högkvalitativa och komplexa komponenter inom avancerad kärnteknologi.
Sektorn kommer att lämna Italien senare denna månad och transporteras sjövägen till Fos-sur-Mer, Marseille. Därifrån kommer den att transporteras på land till ITER:s byggplats. De återstående tre europeiska sektorerna är under produktion och ska levereras inom de närmsta två åren.
Vad är ITER?
ITER är ett internationellt projekt för att bygga en tokamak-fusionsreaktor som ska visa att fusion kan vara en storskalig och klimatvänlig energikälla. Målet är att ITER ska kunna producera 500 megawatt för minst 400 sekunder kontinuerligt, med ett plasmauppvärmningsbehov på 50 megawatt. Det kan krävas ytterligare 300 megawatt elektrisk input för att driften ska fungera. Ingen elektricitet kommer att genereras vid ITER.
Projektet involverar 35 nationer, där EU står för nästan hälften av byggkostnaderna. De övriga sex medlemmarna – Kina, Indien, Japan, Sydkorea, Ryssland och USA – delar lika på resten. Byggnationen började 2010, och målet var att första plasman skulle produceras 2018. 2016 flyttades tidsplanen fram till 2025. I juni förra året presenterades en ny plan som syftar till en vetenskapligt och tekniskt robust inledande fas, med deuterium-deuteriumfusion 2035, följt av full magnetisk energi och plasma strömstyrka.
Källa: World Nuclear News