Historiskt avtal: Elomatic utvecklar världens mest avancerade forskningsisbrytare

Så här ska skeppet se ut: Den nya Polarstern kommer att kunna tillbringa mer än 300 dagar per år till sjöss.
Foto: Thyssenkrupp Marine Systems
Så här ska skeppet se ut: Den nya Polarstern kommer att kunna tillbringa mer än 300 dagar per år till sjöss. Foto: Thyssenkrupp Marine Systems

Det finska företaget Elomatic och dess tyska dotterbolag, Elomatic Maritime Technologies, har tecknat ett betydelsefullt designavtal med Thyssenkrupp Marine Systems. Avtalet gäller utvecklingen av den nya forskningsisbrytaren Polarstern, ett projekt som kan bli det största designuppdraget i Finlands historia.

Omfattande design- och konsultuppdrag

Enligt pressmeddelandet kommer Elomatic att ansvara för både grundläggande och detaljerad design samt skeppskonsultation under byggfasen. Isbrytaren kommer att konstrueras på Thyssenkrupps varv i Wismar. Även om Elomatic inte avslöjar avtalsvärdet, spekuleras det i att det kan vara det största i företagets 55-åriga historia.

– "Polarstern-projektet är en milstolpe för Elomatic, det är vårt största enskilda fartygsavtal någonsin," säger Guido Schulte, vd för Elomatic Maritime Technologies.

Världens mest avancerade isbrytare

Projektet baseras på att Thyssenkrupp i december 2024 vann Alfred Wegener-institutets offentliga upphandling om att bygga den nya Polarstern i Bremerhaven. När den står klar blir den världens största och mest avancerade isbrytare, med kapacitet att fungera både som forskningsfartyg och logistikfartyg för Arktis.

Den nya Polarstern kommer att ersätta det nuvarande fartyget med samma namn år 2030.

Källa: Elomatic