Stora Enso inför ny, plattare organisation

Den nya, plattare och strömlinjeformade organisationen ska bland annat ”minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur”. Arkivbild.
Den nya, plattare och strömlinjeformade organisationen ska bland annat ”minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur”. Arkivbild.

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden som bättre ska återspegla ”vikten av kärnverksamheten förnybara förpackningar i affärsportföljen”. Det framgår av ett pressmeddelande.

Den nya, plattare och strömlinjeformade organisationen ska bland annat ”minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur”.

Efter den planerade förändringen, som träder i kraft 1 juli, kommer koncernens verksamhet för förnybara förpackningar att bestå av fyra affärsområden: livsmedelsservice och vätskekartong, kartong, wellpapp samt förpackningslösningar. 

Koncernens återstående verksamheter, som står för cirka 40 procent av Stora Ensos helårsintäkten, kommer fortsatt vara indelade i tre affärsområden: Biomaterial, Träprodukter och Skog. 

För att stärka ”operativa synergier och leveranssynergier” kommer sågverk och bygglösningsanläggningar i Norden operativt att tillhöra sina respektive geografiskt närmaste kartong- eller massaproduktionsanläggning.

Hans Sohlström, vd och koncernchef för Stora Enso, kommenterar förändringen: 

– Vår planerade nya organisation har noggrant strukturerats för att maximera kund- och affärsfokus, operativ effektivitet och synergier, säkerställa fördelarna med integration i leveranskedjan och i slutändan återspegla vår prestations- och resultatinriktade kultur.