Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden som bättre ska återspegla ”vikten av kärnverksamheten förnybara förpackningar i affärsportföljen”. Det framgår av ett pressmeddelande.
Den nya, plattare och strömlinjeformade organisationen ska bland annat ”minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur”.
Efter den planerade förändringen, som träder i kraft 1 juli, kommer koncernens verksamhet för förnybara förpackningar att bestå av fyra affärsområden: livsmedelsservice och vätskekartong, kartong, wellpapp samt förpackningslösningar.
Koncernens återstående verksamheter, som står för cirka 40 procent av Stora Ensos helårsintäkten, kommer fortsatt vara indelade i tre affärsområden: Biomaterial, Träprodukter och Skog.
För att stärka ”operativa synergier och leveranssynergier” kommer sågverk och bygglösningsanläggningar i Norden operativt att tillhöra sina respektive geografiskt närmaste kartong- eller massaproduktionsanläggning.
Hans Sohlström, vd och koncernchef för Stora Enso, kommenterar förändringen:
– Vår planerade nya organisation har noggrant strukturerats för att maximera kund- och affärsfokus, operativ effektivitet och synergier, säkerställa fördelarna med integration i leveranskedjan och i slutändan återspegla vår prestations- och resultatinriktade kultur.