Lego vinner mål mot nederländsk betongtillverkare

Betongföretaget anses ha dragit
Betongföretaget anses ha dragit "otillbörlig fördel" av leksakstillverkaren genom de många hänvisningarna till ”lego”. Bild: Ralf Roletschek/Wikimedia Commons

Den danska leksakstillverkaren Lego försvarar sitt varumärke med näbbar och klor. Nyligen vann Lego ett mål i Nederländerna där företaget Betonblock, som tillverkar betong, dömdes för varumärkesintrång. Enligt domen förbjuds Betonblock att använda namnet ”lego” i sin marknadsföring på internet.

Domen fann att Betonblock dragit "otillbörlig fördel" av de många hänvisningarna till ”lego”. 

Att försvara ditt varumärke till varje pris är ett sätt att behålla dess värde, skriver affärssajten Les Echos och motiverar det med följande varnande exempel: ”Att se sitt namn urholkas på betydelse innebär faktiskt risker för företag, vilket Caddie fick lära sig den hårda vägen innan företaget gick i konkurs”. 

Lego är därför mycket vaksamma på hur andra hur andra använder dess namn och försvarar sitt varumärke i länder över hela världen.