På mässan Elmia automation, som går av stapeln 14-17 maj 2024, möts tillverkare av robotar, systemintegratörer, komponentleverantörer och slutanvändare. Mässan har ökat i betydelse, särskilt efter pandemin som lyfte fram behovet av effektivare och mer lokalt fokuserad produktion.
Automatisering har blivit en viktig lösning för att stärka närheten till produktionen i Sverige. Micael Amandusson channel manager på automatiseringsföretaget KUKA Nordic noterar en tydlig trend med ökad försäljning de senaste åren, drivet av detta behov. En annan förändring som fick vind i seglen under pandemin är den ökade online-försäljningen, vilket ökar efterfrågan på decentraliserade lager och smart logistik.
Självkörande logistikrobotar, som kan navigera utan magnetbanor, har blivit mycket populära. Dock har deras effektivitet begränsats av behovet av batteriladdning. För att lösa detta har företaget lanserat en ny generation av Autonomous Mobile Robots (AMR) och KUKA Mobile Robots (KMR). Dessa nya versioner är mer energieffektiva och kan laddas induktivt under drift, vilket ger upp till 24 timmars användning per dag.
En annan framgångsrik industriell trend för automatiseringsföretaget är digitaliseringen. Företaget har fokuserat på att utveckla intelligenta mjukvarulösningar som inte bara förbättrar effektiviteten utan också är mer användarvänliga och kräver mindre avancerade programmeringskunskaper.
– På mässan kommer vi att tala om det vi kallar den digitala resan. Exempelvis att du med vår mjukvara KUKA.sim kan simulera en hel automatiseringslina i din laptop, med specifika robotar och annan automationsutrustning som interagerar.
Gällande eftermarknaden har företaget satsat på digitalisering med försäljning av reservdelar via webbplats. Företaget har en strategi för modularitet, där de olika modellerna i så står utsträckning som möjligt delar komponenter – vilket ökar tillgängligheten till reservdelar. Till sin monter på Elmia Automation tar de med sig den kollaborativa roboten, LBR iisy, och den nya KR Fortec som klarar bärlaster upp till 800 kilo. Plus att två lego-robotar i montern ska visa vad de – i kombination med smart mjukvara – klarar av: gemensamt ska de bygga en Lego-modell av en Porsche, i förminskad skala.
– Något spännande på temat AI kommer vi också att kunna visa upp, men mer avslöjar vi inte just nu, säger Micael Amandusson.