Logistikföretag satsar på att minska kostnader och uppnå snabbare samt effektivare leveranser genom att integrera generativ AI i sina verksamheter. Flera globala företag börjar se fördelarna med artificiell intelligens och implementerar nu de senaste verktygen i sina leveranskedjor för att skära ned på kostnader, accelerera distributionen och förebygga potentiella störningar.
De första stegen indikerar vilka områden inom logistik där operatörer ser de mest omedelbara fördelarna med generativ AI – en framväxande teknik som snabbt kan analysera stora datamängder, göra förutsägelser och svara på frågor med en människoliknande röst.
Forskning om potential
Sedan teknikens genombrott i slutet av 2022 har allt från advokatbyråer till tillverkningsföretag utforskat dess potential, med tidiga tillämpningar inriktade på att effektivisera uppgifter såsom beslutsfattande, kodning och affärsrapportering. För logistikföretag har initiala användningsområden innefattat skapandet av chattbotar för kundsupportfunktioner som att spåra sändningar och boka laster.
Det tyska mjukvaruföretaget Celonis samarbetar med snackleverantören Mars för att använda generativ AI för att kombinera lastbilslass, vilket minskar fraktkostnader och snabbar på leveransen.
Data för kyltransporter
Celonis VD, Alex Rinke, berättade att Mars manuellt utvärderade faktorer såsom väder för att bestämma vilka sändningar som kunde kombineras och om det var nödvändigt att använda kyltransporter för sin frakt.
Med AI kan "vi proaktivt tala om för dem 'Här är alla lastbilslass som du har utgående som du bör konsolidera'", sa Rinke.
- Detta minskade manuella ingrepp med 80 procent och gjorde dem även mer effektiva som företag eftersom de minskade fraktkostnaderna, minskade utsläppen och förbättrade leveransernas punktlighet.
Vill inte missa rabatter
Rinke nämnde att ett annat företag använder tekniken för att jämföra sina kontrakt med leverantörer mot sina slutliga fakturor för att säkerställa att de inte missar några rabatter eller avdrag. Detta var tidigare en tidskrävande process där anställda manuellt granskade kontrakten.
- Du får en bra överblick över var du har möjligheter att spara pengar eftersom du kanske har bättre villkor i dina kontrakt än vad du utnyttjar, konstaterade han.
Förbättrar genomströmning och produktivitet
Användningen av generativ AI är det senaste steget i företagens långsiktiga ansträngningar att integrera maskininlärningsverktyg i hanteringen av sina leveranskedjor. Secondhand-klädföretaget ThredUp har använt AI i sina distributionscenter för att "förbättra genomströmningen och produktiviteten", sade VD James Reinhart under en resultatpresentation den 4 mars. De använder tekniken för att utöka produktbeskrivningarna på sin webbplats, istället för att lagra arbetare manuellt ska behöva skriva in dessa egenskaper.
Generativ AI har fortfarande begränsade kapaciteter. Programmet är bara så bra som de data det har tränats på och kan ibland ge felaktiga svar, enligt experter.
Endast isolerade delar utnyttjas ännu
Matthias Winkenbach, forskningsdirektör vid Massachusetts Institute of Technology’s Center for Transportation and Logistics, säger att teknikens begränsningar för närvarande gör att verktygen används i relativt isolerade delar av leveranskedjorna.
På detta sätt, "om något går fel är din riskexponering begränsad, så du stänger inte ute dina viktigaste kunder och du hamnar inte i stora ansvarsfrågor", sa Winkenbach.
Källa: Wall Street Journal