I takt med ökade miljökrav försvinner flera modeller av förbränningsmotorer från de europeiska bilmarknaderna. Bland annat minskar tillgången på dieselmotorer och sexcylindriga motorer, medan fyrcylindriga och åttacylindriga motorer fortfarande kommer att ha en betydande roll på marknaden under en överskådlig framtid.
Till exempel planerar Mercedes-Benz att inte inkludera dieselmotorer eller plug-in-hybrider i nästa generation av sina kompakta modeller som CLA, GLA och GLB, enligt information till Handelsblatt från källor inom koncernen. Dessa bilserier kommer enbart att erbjudas som hel-elektriska eller bensindrivna versioner.
Reviderar utbudet
Även BMW reviderar sitt utbud av motorer i Europa genom att kraftigt minska antalet förbränningsmotorer i den nya 5-serien. I den kommande serien kommer endast en renodlad fyrcylindrig bensin- och dieselmotor att erbjudas, kompletterat med två plug-in-hybrider och tre rena elbilsalternativ. De klassiska sexcylindriga motorerna, som en gång var kärnan i BMW:s varumärke, kommer nu endast att produceras i företagets österrikiska fabrik i Steyr för exportmarknader som USA.
Intresset för elbilar avtar
Denna omstrukturering av motorutbudet sker under en kritisk period då efterfrågan på förbränningsmotorer oväntat är hög, samtidigt som intresset för elbilar avtar. I Europa och USA har marknadsandelarna för elbilar stagnerat. I Tyskland sjönk försäljningen av rena elbilar med 14 procent till endast 81 000 fordon under det första kvartalet. Volkswagen-koncernen såg en minskning på 24 procent i försäljningen av elektriska fordon i Europa jämfört med samma kvartal föregående år.
Denna utveckling visar på de utmaningar och möjligheter som bilindustrin står inför i övergången till renare drivmedel och teknologier.
Källa: Handelsblatt