Trots en tydlig minskning av efterfrågan på elbilar i Tyskland, fortsätter biljätten BMW att satsa på elektrifiering av sin fordonsflotta.
- Vi fortsätter att driva på utvecklingen av e-mobilitet med en hastighet som få konkurrenter kan matcha", säger BMW:s VD Oliver Zipse under en presskonferens där företagets senaste affärsresultat presenterades.
Svagare efterfrågan men BMW håller tempot uppe
Under årets första kvartal levererade BMW-koncernen, som inkluderar märkena BMW, Mini och Rolls-Royce, cirka 83 000 helt elektriska fordon, en ökning med 28 procent jämfört med samma period föregående år. Elbilarnas andel av den totala försäljningen har nu stigit till nästan 14 procent.
Utmaningar på den kinesiska marknaden
I Kina, världens största marknad för elbilar, har BMW lyckats behålla och till och med öka sin marknadsandel. BMW har investerat kraftigt i Kina, bland annat genom att öka sitt ägande till 75 procent i joint venture-partnerskapet med Brilliance och satsa 1,2 miljarder euro i en ny fabrik för högspänningsbatterier i Shenyang. "Vi bör ha mer självförtroende i tysk industri", kommenterar Zipse med anledning av den pågående handelskonflikten mellan EU och Kina.
Finansiella utmaningar och strategiska satsningar
BMW rapporterar ett minskat resultat för det första kvartalet, främst på grund av ökade löne- och komponentkostnader samt pressade priser på både nya och begagnade bilar. Trots dessa utmaningar kvarstår företagets mål om en rörelsemarginal på mellan 8 och 10 procent. "Kostnadsdisciplin är avgörande överallt i vår verksamhet", tillägger BMW:s finanschef Walter Mertl.
Omsättningen för koncernen sjönk något till 36,6 miljarder euro, men antalet sålda fordon ökade marginellt jämfört med föregående år. Förväntningarna för resten av året är höga, särskilt för de nya modellerna i 5- och 7-serien. Trots ökade investeringar och en förväntad minskning av vinsten för året, fortsätter BMW att investera i framtiden med en ny fabrik i Ungern som kommer att producera nästa generations elbilar från och med 2026.
Källa: Frankfurter Allgemeine Zeitung