Volvo Cars rapporterar en global försäljning på 68 034 bilar i maj, en ökning med 13 procent jämfört med samma period föregående år. Försäljningsökningen drevs främst av en stark utveckling i Europa samt av bolagets helt eldrivna lilla SUV, EX30.
Bolagets försäljning av elektrifierade modeller, helt eldrivna eller som laddhybrider, ökade med 37 procent jämfört med samma period föregående år och utgjorde 48 procent av alla sålda bilar under maj. Andelen helt eldrivna bilar utgjorde 25 procent av alla sålda bilar under månaden.
Den totala försäljningen för perioden januari till maj uppgick till 316 559 bilar globalt, en ökning med 15 procent jämfört med samma period 2023.
– Månadens försäljningssiffror är ett mått på våra framsteg mot vårt försäljningsmål på minst 15 procents tillväxt för 2024, säger Björn Annwall, chief commercial officer och vice VD på Volvo Cars.
I Europa uppnådde försäljningen 33 252 bilar i maj, en ökning med 27 procent jämfört med samma period förra året. Försäljningen av Volvo Cars elektrifierade modeller ökade med 34 procent jämfört med samma period förra året och andelen elektrifierade modeller stod för 66 procent av alla bilar som såldes i Europa under maj.
I både Kina och USA minskade dock försäljningen i maj.