Den brasilianska flygplanstillverkaren Embraer tror att det kan bli en "utmärkt lösning" för alla flygbolag som fått uppleva långa leveransförseningar av flygplan från Boeing och Airbus.
Kanske kommer Airbus och Boeing – som utgör ett duopol på den civila flygmarknaden - få en stor konkurrent de kommande åren? Idén framfördes nyligen av vd:n för det amerikanska bolaget United Airlines. Drabbad av leveransförseningar från sin huvudleverantör Boeing har United Airlines spekulerat i vilken potentiell roll som Embraer skulle kunna spela. Den brasilianska flygplanstillverkaren, specialiserad på små och medelstora civila flygplan, har bekräftat denna möjlighet under en presskonferens häromdagen, enligt Air Journal.
Embraers vd Francisco Gomes Neto säger att det skulle vara ”en utmärkt lösning", eftersom Embraer enligt honom bygger sina flygplan snabbare.
– Vi studerar ständigt möjligheter, inte bara inom det kommersiella området, utan också inom andra verksamhetsområden men i det här skedet har vi inga konkreta planer, tillade Gomes Neto.
Att Embraer skulle börja konkurrera med Airbus och Boeing inom deras segment, är fortfarande på hypotesstadiet och lär inte kunna förverkligas förrän om många år. Det krävs många år av certifieringar för ett nytt flygplan att tas i kommersiell trafik, framhåller experter.
Det uppskattas inte kunna aktuellt förrän tidigast 2030. En tredje aktör finns dock redan på marknaden: kinesiska Comac. Med sin C919 siktar Comac på att konkurrera med västerländska flygplan, oavsett om det är Boeing 737 MAX eller Airbus A320. Comac har också fått många order på C919, men bara från kinesiska flygbolag.