Mercedes-Benz stamfabrik krymper kraftigt

Mercedes-Benz huvudfabrik i Stuttgart-Untertürkheim. Foto: Mercedes-Benz

Sedan 120 år har biltillverkaren producerat motorer, växellådor och axlar i fabriken i Stuttgart- Untertürkheim. Nu minskar produktionen kraftigt. En ny campus och en miljon eldrivna fordon ska lindra situationen.

Mercedes-Benz eCampus: På 30 000 kvadratmeter ska biltillverkaren utveckla, designa, testa och producera battericeller i liten skala.

Mercedes-Benz tillverkar allt färre förbränningsmotorer vid sin huvudfabrik i Stuttgart-Untertürkheim. Sedan 2019 har antalet producerade aggregat, växellådor, axlar, vevstakar, vevaxlar och cylinderhuvuden sjunkit från 599 000 till cirka 433 000 ton. Detta motsvarar en minskning på nästan 28 procent, enligt en aktuell miljörapport från koncernen.

1900 arbetstillfällen har försvunnit

- Även monteringen av batterier för elbilar, som startade 2021, har knappt kunnat bromsa förlusten av produktionsvolym. Orsaken är att volymen av traditionella motorer och deras komponenter minskar oproportionerligt snabbt. Mercedes har exempelvis helt avslutat tillverkningen av delar för dieselmotorer i Untertürkheim och lagt ner ett stålgjuteri. Omkring 1900 arbetstillfällen har försvunnit.

Untertürkheim firar just nu sitt 120-årsjubileum. Anläggningen med sina 23 000 anställda betraktas som "hjärtat" och ursprunget för DAX-koncernen. Nu omstruktureras fabriken, där även Mercedes administrativa huvudkontor är beläget. I måndags invigdes ett nytt kompetenscentrum för batteriteknik i Untertürkheim i närvaro av näringsminister Robert Habeck (De gröna).

- Vi satsar på att utveckla och producera battericeller i liten skala på den nya eCampus. Här, på 30 000 kvadratmeter, ska vi utveckla, designa, testa och tillverka battericeller, vilket är ett viktigt steg för att möta framtidens behov av eldrivna fordon, säger Habeck.

Mercedes-Benz ekonomiska läge

Mercedes-Benz, en av världens mest kända biltillverkare, står inför betydande utmaningar på grund av den pågående omställningen från förbränningsmotorer till eldrift. Företaget har under de senaste åren satsat stort på utvecklingen av eldrivna fordon och tillhörande teknologier för att anpassa sig till de förändrade marknadskraven och de allt strängare miljöreglerna.

- Omställningen har dock inte varit utan svårigheter. Minskningen av produktionen av traditionella motorer har lett till betydande förluster och personalneddragningar. Den nya satsningen på batteriteknik är ett försök att vända trenden och positionera företaget för framtiden.

Mercedes-Benz har också investerat i flera nya modeller av elbilar, inklusive EQ-serien, som har mottagits väl av marknaden. Företaget planerar att lansera ytterligare modeller och utöka sitt utbud av elfordon de kommande åren. Trots dessa satsningar står företaget inför hård konkurrens från både traditionella biltillverkare och nya aktörer inom elbilsmarknaden, såsom Tesla och kinesiska Nio.

Utvecklar infrastruktur

- Mercedes-Benz är också engagerade i att utveckla infrastruktur för elbilar, inklusive laddstationer och servicecenter. Genom att erbjuda en komplett lösning för elbilsanvändare hoppas företaget kunna attrahera fler kunder och öka sin marknadsandel inom segmentet för eldrivna fordon.

Den ekonomiska omställningen har även krävt stora investeringar i forskning och utveckling. Mercedes-Benz har allokerat betydande resurser för att utveckla nya teknologier och förbättra sina befintliga produkter. Företaget samarbetar också med andra aktörer inom branschen för att dela kunskap och resurser, vilket kan bidra till att minska kostnaderna och påskynda utvecklingen av nya lösningar.

- Trots de utmaningar som Mercedes-Benz står inför, är företaget fast beslutat att leda utvecklingen inom bilindustrin och fortsätta vara en nyckelspelare på den globala marknaden. Genom att anpassa sig till de nya förutsättningarna och investera i framtidens teknologi hoppas Mercedes-Benz kunna säkerställa sin långsiktiga framgång och hållbarhet.

Källa: Handelsblatt

 

 

 

 

4o