Tesla planerar att öka produktionen vid sin fabrik i Grünheide strax söder om Berlin med 50 procent, men de möter betydande utmaningar. Bland annat har hundratals anställda nyligen fått lämna företaget.
Under de senaste månaderna har intresset för elbilar i Tyskland minskat avsevärt. Enligt statistik från Kraftfahrt-Bundesamt minskade försäljningen av elbilar med 16,4 procent under första halvåret 2024 jämfört med samma period föregående år, vilket resulterade i 184 125 sålda fordon. Denna nedgång i efterfrågan väcker frågor om hur Teslas fabrik i Grünheide påverkas.
Minskad efterfrågan på elbilar i Tyskland
Tesla, som sedan 2022 tillverkar elbilar i Grünheide, står inför svåra tider. Det är Teslas enda fabrik i Europa, och företaget ansökte för över ett år sedan om att utöka verksamheten. I juli fick de slutligen klartecken från Brandenburgs miljömyndighet för utbyggnaden. Planen har dock fått kritik, särskilt på grund av att Tesla planerade att avverka 100 hektar skog för att möjliggöra utbyggnaden och bygget av en godsbangård. Efter protester meddelade företaget att avverkningen skulle minskas till knappt 50 hektar. Trots dessa hinder fortsätter Tesla med sina utbyggnadsplaner, om än med en viss försiktighet.
Osäkerhet om marknaden bromsar investeringar
- Vi tror starkt på att marknaden kommer att återhämta sig. Frågan är bara hur snabbt och när, säger Teslas fabrikschef André Thierig till Deutsche Presse-Agentur.
- Vi kommer inte att investera flera miljarder i utbyggnaden utan tydliga signaler från marknaden. På grund av den svåra marknadssituationen är tidplanen för utbyggnaden fortfarande öppen. Vi kan gasa på när vi märker att behovet finns, tillägger Thierig.
Tesla hade planerat att fördubbla produktionen i Grünheide från 500 000 till en miljon bilar per år, men för närvarande ligger produktionen på cirka 300 000 bilar. Omkring 12 000 anställda arbetar vid fabriken. Den globala nedgången på elbilsmarknaden har dock lett till att Tesla planerat nedskärningar som även påverkar Tyskland. I april meddelade företaget att 400 jobb skulle försvinna från Grünheide, en process som nu är genomförd.
- Vi har snabbt och smidigt genomfört neddragningen av 400 arbetstillfällen med ett attraktivt avgångsvederlag, säger Thierig, som har över 25 års erfarenhet i bilindustrin.
Uteblivet tillväxtmål i andra kvartalet
- Vår planering i början av året förutsåg en betydligt starkare tillväxt, som inte blev verklighet, konstaterar Thierig. Tesla rapporterade en betydande vinstminskning under andra kvartalet. Mellan mars och juni gjorde företaget en vinst på 1,48 miljarder dollar, vilket är 45 procent mindre än samma period föregående år. Trots detta fortsätter Tesla att satsa på ökad produktion, bland annat tack vare positiva signaler från Storbritannien.
- Genom att vi nu även levererar till högerstyrda marknader som Storbritannien och Irland från Berlin, har vi en större marknad att rikta oss mot, förklarar Thierig.
Miljöfrågor och protester
Teslas planer på att avverka skog och deras vattenförbrukning har mött stark kritik från miljöorganisationer. Fabriken i Grünheide ligger i ett vattenskyddsområde, och förra året förbrukade anläggningen 500 000 kubikmeter vatten. Enligt Tesla går det åt 1,8 kubikmeter vatten per tillverkat fordon, vilket företaget menar är betydligt lägre än genomsnittet i bilindustrin. Även med den planerade produktionsökningen till en miljon bilar per år menar Tesla att vattenförbrukningen inte kommer att öka, då de planerar att återvinna både processvatten och sanitetsvatten i fabriken.
- Vi bygger elbilar här, vi är ingen oljeraffinaderi eller liknande, säger Thierig i en kommentar till protesterna.
Teslas gigafabrik i Brandenburg
Teslas gigafabrik i Brandenburg, även känd som Gigafactory Berlin-Brandenburg, är en av företagets nyckelanläggningar för tillverkning av elbilar i Europa. Anläggningen, som ligger i Grünheide nära Berlin, började producera bilar 2022 och är en central del av Teslas strategi att expandera på den europeiska marknaden. Fabriken har kapacitet att tillverka både Model Y och andra framtida bilmodeller.
Fabriken har varit föremål för debatt och protester, särskilt på grund av miljöhänsyn och den inverkan som anläggningen har på lokalområdet. Trots dessa utmaningar fortsätter Tesla att arbeta för att utöka sin närvaro i Europa och möta den ökande efterfrågan på elbilar, även om marknadsförhållandena just nu är osäkra.
Teslas framtid i Tyskland hänger till stor del på hur elbilsmarknaden utvecklas och om företaget kan navigera de utmaningar som ligger framför dem.
Källa: Handelsblatt