Hyundai satsar på vätgasbil – massproduktion planeras till nästa år

Vätgasbilen Initium har ett SUV-liknande utseende som kombinerar stadens funktionalitet med äventyrsanda, med starka linjer och en solid struktur. Detta balanserar robusthet med elegans. Bilen är, enligt tillverkaren, utrustad med en funktion som gör det möjligt att driva och ladda hushållsapparater via fordon-till-last-funktionen (V2L). Foto: Hyundai

- Vi är fast beslutna att bana väg för en framtid där vätgas används av alla, överallt och i allt, säger vd:n för sydkoreanska biltillverkaren Hyundai har presenterat en ny vätgasbil som planeras att massproduceras från mitten av nästa år. Den nya modellen, kallad Initium, är en bränslecellselektrisk bil (FCEV) med en räckvidd på över 650 kilometer – en av dess främsta fördelar enligt företaget, även om flera batterielektriska bilar har längre räckvidd.

- Hyundai Motors engagemang för vätgas under de senaste 27 åren grundar sig i vår tro på dess potential som en ren och rättvis energikälla för alla, säger Vdjae-Hoon Chang. han betonade även att företaget siktar på en framtid där vätgas blir en del av allas vardag.

Chang meddelade vid ett evenemang nära seoul att initium kommer att börja massproduceras under mitten av nästa år.

- Det exakta priset kommer att avslöjas vid lanseringen av fordonet, och det kommer att sättas på en nivå som marknaden och konsumenterna kan acceptera, tillade han.

Det är känt att initium kommer att ersätta Nexon, som lanserades 2018 och som på senare tid haft svaga försäljningssiffror. Enligt Hyundai markerar den nya modellen också en ny designinriktning, "art of steel", som speglar HTWO – hyundai motor groups vätgaskedjevarumärke.

-Vår utmaning började redan i produktionsstadiet där vi pressade gränserna för stålens formbarhet för att skapa konst, säger Sangyup Lee, chef för global design.

Flera funktioner och säkerhet i fokus

- Den utomhusterminal som finns kan kopplas direkt till ett 220-volts hushållsuttag och gör att Initium kan fungera som en energileverantör, förklarar företaget.

För passagerarsäkerheten har fordonet förstärkts med en flerskiktsstruktur framtill samt en sidokroppsstruktur och nio airbags, vilket ger hög säkerhet vid kollisioner.

- Initiums robusta takräcke ger praktisk nytta för både stadsliv och äventyr, kommenterar Hyundai.

Vägplanering och laddning underlättas

Modellen har även en särskild FCEV-ruttplanerare som ska hantera en av de största utmaningarna för bränslecellsbilägare – infrastrukturen för laddning. funktionen gör det enkelt för användare att hitta laddstationer och se statusen på dessa utan att behöva en separat app eller telefonsamtal.

- Användare kan kontrollera tillgänglighet, driftstatus och kölängd på laddstationer, vilket gör laddningen smidigare, tillägger företaget.

Ordet Initium är latin och betyder "början" eller "först" och symboliserar Hyundais roll inom vätgasteknik och företagets engagemang för att utveckla ett vätgassamhälle.

Marknaden för vätgasfordon utmanas

Hyundais satsning på vätgasbilar sker i en tid av nedgång i försäljningen. Nexon förväntas ha en försäljningsminskning på 25 procent i år i Sydkorea, trots kraftiga statliga subventioner. I Nordamerika har Hyundai återkallat samtliga Nexon-modeller på grund av en komponent som kan leda till vätgasläckage och brand. liknande åtgärder diskuteras i Sydkorea där omfattande problem med vätgasläckage noterats.

Vätgasbränsle är känt för att vara dyrare att använda och underhålla än batteridrift, med kortare tankningstider och längre räckvidd som främsta fördelar. Dessutom har bristen på pålitlig bränsleinfrastruktur påverkat köparnas intresse, särskilt i Sydkorea där flera vätgastankstationer stängts på grund av leveransproblem.

Källa: Hyundai & Hydrogen Insight