Så mycket subventioneras Kinas biltillverkare av staten

Leverans av de första kinesiska Zeekr-bilarna. Statligt stöd har varit en avgörande faktor för att stärka de inhemska företagens konkurrenskraft och göra det möjligt för dem att sälja sina produkter till lägre priser, vilket pressar internationella konkurrenter. Foto: Company Zeekr

– Peking pumpar årligen flera miljarder i landets fordonstillverkare, men omfattningen och tillverkarens försök att dölja stödet börjar nu framträda allt tydligare, skriver tidningen Handelsblatt.

Kinas biltillverkare tar allt större marknadsandelar globalt med avancerade cockpitlösningar, kraftfulla elmotorer och konkurrenskraftiga priser. Den snabba tillväxten för företag som BYD, Geely och Li Auto drivs dock inte enbart av innovation och teknik – bakom framgången ligger omfattande statliga subventioner. En djupgående analys av de kinesiska bilföretagens årsredovisningar, genomförd av Handelsblatt i samarbete med forensiska ekonomiexperter, avslöjar den verkliga omfattningen av stödet.

Direkta och indirekta stödåtgärder

De kinesiska biltillverkarna får inte bara direkta bidrag från staten utan också en mängd indirekta stödformer. Dessa kan inkludera allt från skattelättnader och billiga lån till subventionerade energipriser och tillgång till infrastruktur. Statligt stöd har varit en avgörande faktor för att stärka de inhemska företagens konkurrenskraft och göra det möjligt för dem att sälja sina produkter till lägre priser, vilket pressar internationella konkurrenter.

– Vi ser att Kinas regering varje år investerar betydande belopp i sina bilföretag, vilket skapar en ojämn spelplan, säger en av ekonomiexperterna som deltagit i analysen.

Dolda subventioner i redovisningen

Enligt analysen har vissa tillverkare, som BYD, utvecklat strategier för att maskera omfattningen av de statliga subventionerna i sina finansiella rapporter. Det görs genom att stödet bokförs under olika kategorier och ofta sprids ut över flera poster i redovisningen, vilket försvårar en tydlig bild av hur mycket som faktiskt kommer från statligt stöd.

– Det är vanligt att bidrag bokförs som andra intäkter eller som minskade produktionskostnader, vilket ger sken av en högre lönsamhet, säger en redovisningsexpert.

Miljardsatsningar från staten
Det framgår att Peking varje år injicerar miljardbelopp i form av subventioner till bilindustrin. Enligt uppskattningar rör det sig om belopp på flera miljarder dollar årligen, vilket bidrar till att finansiera forskning, utveckling och produktion av elbilar och annan ny teknik. Detta statliga stöd har varit en viktig faktor för att positionera Kina som en ledande aktör inom den globala fordonsindustrin.

Stödet är också en del av Kinas strategi att minska beroendet av fossila bränslen och bli världsledande inom grön teknik. Regeringens omfattande finansiering hjälper företag att snabbt skala upp produktionen av elfordon och gör det möjligt för dem att konkurrera på internationella marknader med priser som andra länder har svårt att matcha.

Konkurrens på den globala marknaden

Kinas subventioner har väckt oro bland internationella tillverkare och regeringar som anser att de skapar oschyssta konkurrensförhållanden. Till exempel har europeiska och amerikanska bilföretag svårare att konkurrera med kinesiska tillverkares priser, vilket har lett till krav på importtullar och andra skyddsåtgärder.

– Omfattningen av de statliga subventionerna är en viktig faktor för att förstå Kinas snabba framgångar på den globala bilmarknaden, och det är något som andra marknader måste förhålla sig till, säger en analytiker.

Genom att investera massivt i bilindustrin skapar Kina en situation där inhemska tillverkare snabbt kan utvecklas och utmana etablerade företag. Detta har lett till en ökad konkurrens, särskilt på elbilsmarknaden, där kinesiska bilar ofta kan erbjudas till betydligt lägre priser tack vare statliga stöd.

Källa: Handelsblatt