Europas största projekt för grön vätgas startar vid BASF:s kemianläggning i Tyskland

Denna nya elektrolysör ska minska användningen av fossilbaserad vätgas. Foto: BASF
Denna nya elektrolysör ska minska användningen av fossilbaserad vätgas. Foto: BASF

Den tyska kemiindustrijätten BASF har tagit Europas största projekt för grön vätgas i drift vid sin anläggning i Ludwigshafen i sydvästra Tyskland.

Den 54 megawatt stora PEM-elektrolysören, levererad av Siemens Energy, har mer än dubbelt så hög kapacitet som Yaras tidigare rekordhållare i Norge på 24 megawatt.

Den är även något större än de 52,5 megawatt som Siemens Energy har levererat till European Energys Kassø-projekt i Danmark, som för närvarande håller på att tas i drift.

Stöd från staten och investeringar från BASF

Projektet i Ludwigshafen har fått status som ett Viktigt Projekt av Gemensamt Europeiskt Intresse, vilket möjliggjorde ett stöd på 124,3 miljoner euro från den tyska staten och delstaten Rheinland-Pfalz. BASF har själva investerat 25 miljoner euro i anläggningen.

BASF planerar att använda största delen av den årliga produktionen på 8 000 ton grön vätgas för att ersätta fossilbaserad vätgas vid anläggningen i Ludwigshafen. Den används där för tillverkning av ammoniak, metanol och vitaminer.

Liten andel av den totala vätgasanvändningen

I dag producerar BASF omkring 250 000 ton vätgas per år vid anläggningen i Ludwigshafen, antingen från fossil gas utan utsläppsbegränsningar eller som biprodukt från andra kemiska processer. Det innebär att den nya elektrolysören på 54 megawatt endast kan ersätta 3,2 procent av den nuvarande konsumtionen.

Grön el för driften och planer på framtida utbyggnad

– Att ta elektrolysören i drift gör det möjligt för oss att stödja våra kunder i deras klimatarbete genom att erbjuda produkter med lägre koldioxidavtryck, säger Katja Scharpwinkel, platschef i Ludwigshafen och medlem av BASF:s styrelse.

Hon tillägger att driften av det nya projektet också ger företaget värdefull erfarenhet inför den framtida omställningen av hela anläggningen i Ludwigshafen.

BASF planerar dessutom att leverera en del av vätgasen till vätgasdriven transport i Rhen-Neckar-regionen, där städerna Mannheim och Heidelberg ingår.

BASF har bekräftat att elektriciteten för elektrolysören kommer från förnybara elavtal, vilket säkerställer en hållbar energiförsörjning till projektet.

Källa: Hydrogen Insight