Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson deltog nyligen i Hangar Day som hölls av elflygsföretaget Heart Aerospace på Säve flygplats i Göteborg. Under evenemanget presenterade företaget sin fullskaliga modell av det hybridelektriska flygplanet ES-30.
Heart Aerospace är ett ledande företag inom elektrifierat regionalflyg och visar med ES-30 hur teknologin utvecklas för att möjliggöra ett framtida fossilfritt flygsystem i Sverige.
- Flygets omställning står stadigt på flera ben som kompletterar varandra. Hållbart flygbränsle finns och fungerar redan idag i befintliga flygplan. Små elflygplan existerar redan och större plan som ES-30 för kommersiellt bruk är på gång inom bara ett par år. På lite längre sikt ser vi även vätgas som en del av lösningen, och sannolikt kommer ytterligare möjligheter att dyka upp längs vägen, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.
- Idag kan vi bokstavligen ta på flygets fossilfria framtid och det känns självklart att det sker i Sverige. Vi har en unik möjlighet att vara en global ledare av fossilfritt flyg, med vår långa historia av stark flygtillverkningsindustri och som föregångare i omställningen till ett mer hållbart flyg. För att vi ska nå dit behövs utöver forskning och utveckling även stöd att gå från utveckling till industrialisering, säger Victoria Barrsäter, näringspolitisk expert på Transportföretagen Flyg, som var på plats för att se flygplanet.
Minister Carlson flög också ett mindre elflygplan och uttryckte uppskattning för företagets arbete och dess bidrag till framtidens flygtransporter. Denna händelse kommer i kölvattnet av en nyligen undertecknad deklaration av de nordiska infrastrukturministrarna. Deklarationen har som mål att etablera fossilfria flyglinjer i Norden senast 2030 och stöder införandet av elflyg som en del av denna strävan.
- För att vi ska nå potentialen med elflyg krävs att vi nu satsar brett. Regioner, kommuner och statliga aktörer måste samarbeta för att förbereda marknaden för framtidens elflyg. Det är nu vi måste ta de viktiga stegen. När vi får i gång produktionen av ES30 och samtidigt investerar i den nödvändiga markinfrastrukturen, kommer vi att kunna öppna upp både befintliga och nya flyglinjer med detta klimatsmarta flyg. Samtidigt byggs en ny och viktig kompetensindustri upp i landet som kommer att stärka Sverige som exportnation och nod för flygteknisk expertis i världen. Det är helt avgörande för ett geografiskt stort men glesbefolkat land som Sverige, säger Fredrik Kämpfe, Branschchef på Transportföretagen Flyg.
Företagets framsteg med ES-30 bidrar till att uppfylla de mål som satts för att främja hållbart flygande i regionen.