Försenad omställning: Thyssenkrupps järnreduceringsanläggning drivs längre på fossilt bränsle

Ett flygfoto över Thyssenkrupps stålverk i Duisburg, Tyskland. Foto: Thyssenkrupp

Tyska stålproducenten Thyssenkrupp har meddelat att deras järnreduceringsanläggning, som för närvarande byggs i Duisburg, kan komma att drivas med fossilt gas längre än planerat på grund av höga priser på grön vätgas. Företagets VD Miguel López berättade detta under ett analytikersamtal och förklarade att företaget noggrant överväger ekonomiska alternativ för att driva anläggningen lönsamt.

Järnreduceringsanläggningen är planerad att tas i drift i slutet av 2026, med en initial plan att gradvis öka andelen grön vätgas från 2028 för att uppnå 100 % användning av vätgas 2037. Thyssenkrupp inledde förra året en upphandling för att säkra stora volymer grön vätgas från 2028, men López uppger att de anbud som inkommit hittills är för höga för att företaget ska kunna teckna avtal.

– Vi granskar noggrant priserna på grön vätgas, och just nu ser det ut som att vi kan behöva använda naturgas längre än vi tidigare planerat, säger López.

Samtal med regeringen om eventuella förseningar

Thyssenkrupp för just nu samtal med Tysklands närings- och klimathandelsministerium om möjligheten att senarelägga övergången till grön vätgas. Företaget har redan mottagit två miljarder euro i statligt stöd för att bygga ut sin anläggning i Duisburg, med målsättningen att producera ”grönt” stål och uppnå koldioxidneutralitet till 2045. Dessa subventioner har lättat på bolagets ekonomi under det senaste räkenskapsåret, där Thyssenkrupp redovisade en nettoförlust på 1,4 miljarder euro.

Ekonomisk utmaning och stöd för omställning

Thyssenkrupp rapporterade att de spenderat 255 miljoner euro på järnreduceringsanläggningen under 2022–2023, men har också noterat ett negativt kapitalutlägg på 123 miljoner euro för 2023–2024. Detta beror på att statliga bidrag under året översteg de faktiska investeringskostnaderna. Företaget planerar nu att investera ytterligare 632 miljoner euro netto fram till slutet av räkenskapsåret 2026–2027.

Enligt företaget har nettoförlusten delvis orsakats av minskad efterfrågan från nyckelindustrier, såsom bilindustrin, ingenjörssektorn och byggsektorn.

Källa: Thyssenkrupp

 

 

 

4o