Flygbolaget SAS kommer allt närmare en rekonstruktion. Inom snar framtid förväntas den så kallade Chapter 11-planen godkännas, uppger bolaget i samband med den senaste delårsrapporten.
Med de nya delägarna, fransk/nederländska storbolaget Air France/KLM, är en av huvudfrågorna om bolagets linjenät kommer att förändras där vissa flyglinjer läggs ned för att bättre passa in med de nya ägarnas flyglinjer.
Redan nu är det klart att till exempel SAS ska börja flyga till Atlanta, USA, men då blir det från Kastrup, inte Arlanda. Under senare år har ett flertal kontinentallinjer från Arlanda lagts ned eller flyttas till Kastrup.
Högsta prioritet
Svenska resenärer får också vara beredda på att Kastrup kommer vara högsta prio, säger vd:n Anko van der Werff:
Det är en fråga om geografi. När du bor i norra Europa är det naturligt att folk flyger söderut och var hittar du mest efterfrågan? Det är definitivt Köpenhamn, man kommer vara nummer ett när det gäller långdistansflygningar, säger Anko van der Werff.
SAS vd påpekar att det även i framtiden kommer att gå direktflyg till exempelvis Nordamerika från Arlanda och Oslo men att det är en utmanande marknad i Sverige för flygindustrin:
Flygbolaget Bra har varit i rekonstruktion två gånger de senaste tre åren. Ryanair slutar till exempel med inrikesflyg. Det är en svår marknad att verka på och även få att fungera, säger han utifrån ekonomiska förutsättningar och skatteläget.
Arlanda behöver också en uppgradering. Det hjälper heller inte att ha två flygplatser i samma stad, säger han och syftar på Bromma.
Gjorde en miljardförlust
För SAS innebar samtidigt det senaste kvartalet en förlust på 1,1 miljard kronor. Det var dock betydligt bättre än samma period föregående år (- 2,4 miljarder) medan intäkterna steg till 8,9 miljarder kronor från 7,9 miljarder kronor samma period 2023.