För sjätte gången går GDL ut i strejk, vilket väcker oro hos politiker och näringslivet över effekterna på Tysklands ekonomi. De efterlyser nya regler för att hantera situationen.
I Berlin står tågen stilla igen. GDL har utlyst sin sjätte strejk i den pågående lönekonflikten med Deutsche Bahn. Detta väcker nu allvarlig oro hos företag och politiker om konsekvenserna för Tysklands position som ekonomisk stormakt.
- Den redan sköra positionen som ekonomiskt nav i Tyskland belastas ytterligare av sådana åtgärder, uttalade sig Kemiska industrins förbund till Deutsche Presse-Agentur (DPA).
Måste stå i proportion
- Strejker får vara smärtsamma, men de måste stå i proportion till situationen. Weselsky har dock sedan länge gått för långt, menar Christoph Meyer, vice ordförande för FDP:s fraktion i förbundsdagen, till Redaktionsnetzwerk Deutschland (RND). GDL uppmanas att återvända till förhandlingsbordet.
- Allt annat är oansvarigt mot ekonomi och samhälle.
Företag och branschorganisationer larmar om strejkernas påverkan på ekonomin
Omvandlas till en opålitlig transportmedel
- Det är chockerande när fackförbundsledaren medvetet gör den miljövänliga järnvägen till ett opålitligt transportmedel, säger Philip Harting, ordförande för den tyska mässindustrins förbund Auma, till RND. Det är inte längre acceptabelt att "miljoner anställda, affärsresenärer och mässdeltagare ska bära bördan av den långvariga konflikten mellan DB och GDL.
Enligt Harting har strejkerna redan haft långsiktiga effekter inom hans sektor. Minst 20 nationella och internationella ledande mässor har påverkats. Tyskland, som är mässornas ledande nation, får nu sitt rykte skadat. Harting uppmanar därför Deutsche Bahn att "hitta en långsiktig och hållbar lösning på konflikten genom samtal vid förhandlingsbordet."
Nästan en miljard euro
En strejkdag hos Deutsche Bahn beräknas kosta ekonomin cirka 100 miljoner euro, enligt uppskattningar från Institutet för tysk ekonomi i Köln. Effekterna förvärras vid flerdagarsstrejker. En sex dagar lång strejk, som initialt annonserades i januari, kan kosta nästan en miljard euro, förklarar experterna.
Strejker ses som ett hot mot lokaliseringen: Politiker i unionen kräver regeringens ingripande CDU:s vice gruppledare Jens Spahn kräver att förbundskansler Olaf Scholz griper in.
Lamslår landet
- Olaf Scholz måste nu agera och medla,säger Spahn till Bild-Zeitung. Kanslern får inte längre tillåta att "denna strejkgalenskap lamslår vårt land."
Det blir allt mer ett hot mot företagslokaliseringen. "Ampelregeringen måste genom lagstiftning säkerställa att strejker inom kritisk infrastruktur inte kan eskalera i den här utsträckningen," kräver konservativa oppositionspartiet CDU:s förbundsdagsledamot.
Källa: Tidningen Merkur, dpa m.m.