Schaeffler stänger fabriker och varslar tusentals – en förändring i fordonsbranschen

Med satsningar på elektrifiering och omstrukturering hoppas Schaeffler inte bara minska kostnader utan även stärka sin position i en snabbt föränderlig marknad. Sustainability och innovation blir avgörande för företagets framtida framgång, men den nuvarande omstruktureringen visar på de ytterst hårda ekonomiska och tekniska utmaningar som många aktörer i branschen står inför. Foto: Schaeffler AG

Den ledande tyska fordons- och industrileverantören Schaeffler har offentliggjort detaljerade planer för en omfattande omstrukturering, som inkluderar stängningar av flera fabriker och en betydande minskning av arbetsstyrkan. Totalt kommer 4 700 tjänster i Europa att försvinna, varav 2 800 i Tyskland.

De största neddragningarna drabbar företagets anläggningar i Herzogenaurach, Regensburg och Schweinfurt. Utanför Tyskland planeras att minska 1 900 arbetstillfällen.

Fabriksstängningar i flera länder

Schaeffler har beslutat att stänga fabriken i Berndorf, Österrike, där företaget tillverkar hjullager och navmoduler för tunga fordon. Dessutom läggs kopplingsfabriken i Sheffield, Storbritannien, ner på grund av övergången till automatiska växellådor i personbilar. Produktionen av kopplingar flyttas till Schaefflers anläggningar i Indien och Ungern.

Fabriker i Kysuce, Slovakien, och Brasov, Rumänien, kommer att ta över vissa produktionslinjer men drabbas själva av nedskärningar.

Ekonomisk bakgrund och ledningens kommentar

Trots en relativt stabil ekonomisk utveckling under årets första nio månader menar Schaefflers ledning att omstruktureringen är nödvändig för att säkerställa företagets långsiktiga konkurrenskraft. Omsättningen steg med 1 %, justerat för valutapåverkan, till 12,2 miljarder euro, medan vinst före specialkostnader och skatt uppgick till 713 miljoner euro, en minskning från 964 miljoner euro under samma period föregående år.

– Programmet är nödvändigt för att säkra Schaeffler-gruppens konkurrenskraft på lång sikt. Vi kommer att genomföra det på ett socialt ansvarsfullt sätt, säger Klaus Rosenfeld, Schaefflers vd.

Facklig kritik mot neddragningarna

Nedskärningarna har mött hård kritik från fackföreningen IG Metall, särskilt för att de påverkar många utvecklings- och forskningsroller. Michael Erhardt, representant för IG Metall i Frankfurt, varnar för att företaget riskerar sin framtid genom att minska investeringarna i innovation och teknik.

– Detta är ett spel med framtiden, säger Erhardt.

Omvälvningar i fordonsindustrin

Nedskärningarna är en del av en bredare trend inom fordonsindustrin, där flera leverantörer försöker anpassa sig till den ökade efterfrågan på elektrifiering och nya teknologier. Schaeffler, liksom konkurrenter som Bosch och ZF Friedrichshafen, står inför utmaningar som förändrar branschen i grunden.

Framtidens Schaeffler

Trots ekonomiska framgångar på vissa områden står Schaeffler inför en utmanande väg framåt. Med målet att säkra långsiktig konkurrenskraft balanserar företaget mellan kostnadsminskningar och behovet av innovation. Frågan är om de kraftiga nedskärningarna kommer att gynna företagets framtid eller om de, som fackföreningarna varnar för, riskerar att undergräva dess utvecklingskapacitet i en tid då innovation är avgörande.

Källa: Schaeffler