Volkswagen tar hjälp av 3D-skrivarteknik
Volkswagen Autoeuropa har med hjälp av 3D-skrivarteknik kraftigt effektiviserat tillverkningen av produktionsverktyg. Med en årlig produktionsnivå på 100 000 bilar har man med hjälp av 3D-skrivartillverkaren Ultimaker lyckats spara 95 procent av monterings- och verktygskostnader. Och av de verktyg som tidigare tillverkades hos extern part, skrivs nu 93 procent ut av företaget själva.
– Sen vi har börjat använda oss av Ultimakers 3D-skrivare i våra processer, producerar vi 93 procent av det som tidigare sköttes externt in-house istället. Förutom besparingar i kostnader och tid så är verktygen dessutom mer komplexa och ergonomiska. Och inte minst är de mer användbara då vi kan skräddarsy dem efter våra behov, säger Luis Pascoa, Pilot Plant Manager på Volkswagen Autoeuropa.
– Vi är väldigt glada att Volkswagen Autoeuropa har hittat ett så innovativt och kostnadsbesparande användningsområde för Ultimaker. Vi ser att allt fler aktörer går från att använda 3D-skrivare för enbart prototyper, till att även skriva ut jiggar och fixturer för att effektivisera produktionskedjan. Det här tror vi är framtiden för tillverkningsindustrin säger Paul Heiden, Senior Vice President of Product Management, på Ultimaker.
Fallet med Volkswagen Autoeuropa illustrerar hur 3D-skrivarteknik har varit till stor nytta för bilindustrin. Även fast 3D-skrivarteknik traditionellt sett är mer associerat med att skapa prototyper, har det lika stor potential för tillverkningsföretag då det möjliggör tillverkning av verktyg, jiggar, fixturer och andra hjälpmedel. Denna process är både mer kostnadseffektiv och ger kortare ledtider i jämförelse med traditionell tillverkning. Den stora potentialen är något som även bekräftas av forskarvärlden.
– 3D-printning möjliggör en stor potential med avseende på bl.a. ledtidsreduktion och större hållbarhet vid tillverkning av produktionsverktyg. Vi har lyckats visa att det går att reducera ledtiden mer än 50 procent och minska materialanvändning med ca 30 procent, säger Nader Asnafi, professor med mångårig erfarenhet från svensk fordonsindustri vid Örebro universitet.