BMW tillverkningsanläggning i Spartanburg, med minst 10 000 anställda, är den största industriella arbetsgivaren i delstaten South Carolina.
Fabriken öppnades 1994 i South Carolina, i en region där textilindustrin befann sig i snabbt förfall. Den ekonomiska situationen förbättrades dock i avsevärt när den tyska biltillverkaren BMW öppnade fabriken i 1994.
Fabriken blev så småningom BMW: s största produktionsanläggning i världen och den innebar samtidigt ett enastående lyft för regionen.
Idag, 24 år senare hotas fabriken av nedläggning.
Fabriken tillverkar nästan alla BMW-lastbilar. Dess produktionslinjer förfärdigar modeller som X3, X4, X5 och X6. Den nya X7 finns också på tillverkningslistan.
Anläggningen är USA:s största exportör av bilar. Den är till och med större än de enskilda amerikanska bilfabrikerna. BMW-anläggningen har över 10 000 anställda. Dessutom drar tiotusentals andra bland lokalbefolkningen på ett eller annat sätt ekonomisk nytta av fabriken.
Handelskriget som den amerikanska presidenten Donald Trump nyligen förklarade samlar för första gången synnerligen mörka moln över fabrikens framtida existens.
Tidigare i år gav Trump order om 25 procents extra tullar på aluminium och stål. Biltillverkaren Ford, till exempel, har beräknat att beslutet kostade företaget 1 miljard dollar.
Nu när Trump hotar med importtullar på 25 procent på bilar börjar även den amerikanska bilindustrin bli nervös.
Tullen påverkar BMW:s resultat endast indirekt, men senare potentiella vedergällningar kan bli ”dödliga”, som en av BMW:s representanter konstaterade.
Av allt att döma kommer produktionen att överföras till Kina. BMW har redan slutat exportera X3 till Kina och har istället börjat förlägga produktion mer och mer till Kina och till BMW:s fabrik i Sydafrika.
- När det gäller frihandel har vi alltid varit mycket tydliga. BMW tror på frihandel, förklarade bilkoncernens talesman Kenn Sparks.
- I många år har BMW betraktat USA som sitt andra hem. Fabriken i South Carolina är för närvarande världens största BMW-fabrik och sysselsätter tusentals människor. När det gäller värdeskapande verksamhet har BMW varit den största exportören av fordon i USA i många år, betonade Sparks.
Enligt Sparks har BMW redan meddelat att de olika nya tullavgifterna, i fall de träder i full kraft, kommer de att försvaga företagets konkurrenskraft, minska försäljningen och begränsa investeringar med massiva uppsägningar som följd.