Efter att ha lärt av tidigare utmaningar vill ITER minska montagetiden för sina komponenter betydligt. För två år sedan genomförde ITER:s fusionsenergiprojekt en av sina mest komplicerade operationer genom att ta bort vakuumkärlmodul #6 från tokamakgropen, där den installerats två år tidigare. I september 2024 inleddes monteringen av modul #7, som förväntas vara klar under första kvartalet 2025. Målet är att genomföra denna process på sju och en halv månad, betydligt snabbare än de 18 månader som krävdes för modul #6.
Erfarenheter från demontering
Uttagningen och demonteringen av modul #6 – en fem våningar hög komponent som väger lika mycket som tre fullastade jumbojets – blev nödvändig efter att man upptäckt avvikelser i dimensionerna och sprickor i kylrörens väggar på skyddskölden. Processen, som omfattade en fyra dagar lång “omvänd lyftoperation” och därefter en sex månaders demontering, gav ITER värdefulla insikter som man hoppas kunna använda för att korta montagetiden för varje modul till mellan en tredjedel och hälften av den ursprungliga tiden.
Modul #6 är nu i slutskedet av reparationen, med ena sidan redan färdigställd och den andra delen på väg att avslutas. Enligt Sergio Orlandi, chef för ITER:s konstruktionsprojekt, var både monteringen och demonteringen av modul #6 unika uppdrag som gav ovärderliga lärdomar. – Demontering är faktiskt det bästa sättet att förbättra monteringsprocesser och skapa robustare rutiner, förklarar han.
Förbättringar inom verktyg och rutiner
Erfarenheterna från modul #6 har även lett till förbättringar av utrustningen, särskilt i fråga om lyftkranarnas prestanda, som Orlandi beskriver som en flaskhals vid montering av sektionsmodulerna. ITER har investerat i att optimera underhåll och byta ut defekta sensorer för att effektivisera verktygens och systemens funktioner.
En stor del av den förlorade tiden under monteringen av modul #6 gick åt till tidskrävande godkännandeprocesser för tekniska dokument, där varje steg krävde godkännande. I samband med modul #7 har ITER nu engagerat ett nytt konsortium (CNPE) och infört en mer strömlinjeformad arbetsprocess. – Nu är alla dokument färdiga när vi skriver på kontraktet, och arbetsomfånget är klart definierat med ett fast pris, berättar Orlandi. Den enda nödvändiga godkännandeparten under processen är den instans som certifierar kärnkraftssäkerheten, vilket minskar väntetiderna avsevärt.
Effektivisering av metrologi
ITER har också rationaliserat metrologiarbetet, som tidigare tog lång tid och utfördes av olika företag med varierande ansvarsnivåer, vilket ledde till ojämna resultat. Idag hanteras metrologin enbart av ITER:s organisation, vilket har gett en bättre förståelse för den övergripande komplexiteten och de nödvändiga datakrav som krävs för ingenjörsapplikationer. Metrologi används för att säkerställa att komponenternas konfiguration och placering är korrekt, och resultaten bidrar sedan till att justera delar för optimal passning.
Stark laganda och beslutsamhet
Orlandi betonar att framstegen inte enbart beror på tekniska förändringar. Han menar att motivation och sammanhållning bland teammedlemmarna är avgörande. – Teamen är engagerade, arbetar i treskift och kommer inte att ta paus ens under julhelgen, säger Orlandi och framhåller att motivation har stor betydelse för arbetskvaliteten.
Med dessa förbättrade metoder och rutiner är Orlandi övertygad om att teamet kommer att slutföra monteringen av modul #7 inom sju och en halv månad, betydligt snabbare än tiden för modul #6.
– Vi siktar på att göra ommonteringen av modul #6 på sex månader, tillägger han. Alla moduler som nu monteras måste följa denna tidsplan på sex månader, vilket Orlandi beskriver som både strikt och utmanande.
Källa: ITER