Volvo Bussar har fått ytterligare en stor order på hybridbussar. Det är Nobina som beställt 47 stycken hybridbussar, varav elva ledbussar, för innerstadstrafik i Sundsvall och Örnsköldsvik. Ordern är Volvos hittills största på hybridbussar i Sverige. Trafiken startar i september.
De första 30 hybridbussarna sätts i trafik i Sundsvall och Örnsköldsvik i mitten av juni, övriga levereras under hösten 2014. Totalt har Volvo Bussar sålt över 1350 hybridbussar, varav drygt 120 i Sverige. Bland annat Göteborg, Uddevalla och Karlskrona har valt Volvos hybridbussar.
Ordern omfattar 36 tvåaxliga Volvo 7900 Hybrid och 11 Volvo 7900 Ledbuss Hybrid, samt 11 dieseldrivna Volvo 8900 lågentrébussar. Alla uppfyller de senaste hårda europeiska utsläppskraven Euro 6.
Båda hybridmodellerna är utrustade med Volvos hybriddrivlina – en så kallad parallellhybrid där elmotor och dieselmotor kan användas tillsammans eller var för sig. Energin som genereras vid motorbromsning lagras i bussens batteripaket och används sedan för att ge ström till elmotorn.
Vid hållplatserna drivs bussen på el.
Fakta Volvo 7900 Hybrid och Volvo 7900 Ledbuss Hybrid, Euro 6
- Den tvåaxliga varianten har upp till 39 % lägre bränsleförbrukning än motsvarande dieselbuss, ledbussen ca 30 % lägre.
- 40-50 % lägre utsläpp av avgaser.
- Tyst och avgasfri drift vid hållplatser.
- Drivs med el/diesel eller biodiesel.
- Utrustad med en elmotor, batterier och en mindre dieselmotor.
- Dieselmotorn (Volvo D5) uppfyller EU:s senaste emissionsbestämmelser, Euro 6.
- Drivlinan är en parallellhybrid, vilket innebär att dieselmotor och elmotor kan användas oberoende av varandra.
- Batterierna laddas av den energi som uppstår när bussen motorbromsar.
- Elmotorn används framförallt vid acceleration från stillastående upp till 15-20 km/t.
- Ledbussen är 18 m lång, har lågt golv och plats för upp till 154 passagerare.