LKABs styrelse har beslutat att beställa 300 nya malmvagnar från Kockums och dess underleverantör Kiruna Wagon. Malmvagnarna kompletterar ordern till leverantören Bombardier på fyra nya IORE-lok, som tidigare presenterats. Tågaffären omfattar fyra fulla tågsätt och utgör en miljardinvestering i LKABs logistik.– Investeringen är strategisk i LKABs utvecklingsplan och ökar tågkapaciteten för malmtransporter till 40 miljoner ton per år. Ökad kapacitet på Malmbanan är avgörande för förverkligandet av LKABs planer på tre nya gruvor och en ökad leveranskapacitet med 35 procent till år 2015, säger LKABs vd Lars-Eric Aaro i ett pressmeddelande.
För Kockums Industrier i Malmö och Trelleborg betyder vagnordern den största beställningen någonsin på järnvägsvagnar. Kockums har tidigare byggt mer än 800 vagnar av samma typ till LKAB, men då i kortare serier. Leveransen av den nya ordern skall vara klar 2013.- Ordern är den största i Kockums mer än 150-åriga historia som leverantör av järnvägsvagnar Den innebär att Kockums Industrier har full beläggning ytterligare två år framåt för nuvarande personalstyrka, säger Björn Widell, vd i Kockums Industrier.Vagnarna byggs i Kockums Industriers verkstäder i Malmö och i den nya anläggningen i Trelleborg. De utrustas i Kiruna med vagnkorgar och luckor från konsortiet Kiruna Wagon som är en underleverantör till Kockums Industrier.– Investeringen ger oss en transportkapacitet på 20 dagliga tåg mot dagens 15 tåg på Malmbanan, säger Göran Heikkilä, logistikchef i LKAB.LKAB:s malmtåg består av 68 malmvagnar med en lastkapacitet på 100 ton per styck. Varje tåg fraktar 6 800 ton järnmalmsprodukter och är 750 meter långa. Malmtransporterna går från LKABs gruvorter i Malmberget, Svappavaara och Kiruna till LKABs malmhamnar i Narvik respektive Luleå samt till SSAB:s anläggningar i Luleå.