Detaljhandelns goda försäljningsutveckling hittills i år utgör ett av få glädjeämnen i det vikande konjunkturläget. Trots sviktande konsumentförtroende och försiktiga hushåll har främst sällanköpsvaruhandeln överraskat på uppsidan med en tillväxt på 2,7 procent hittills under året. Däremot pekar de flesta indikatorer från industrin och arbetsmarknaden åt fel håll. HUI Research spår en svag BNP-utveckling framöver, där fallande investeringar och en svalare arbetsmarknad tynger ekonomin.
– Stigande arbetslöshet och svagare sysselsättning talar sitt tydliga språk, vi är inne i en avmattning, säger Jonas Arnberg, vd för HUI Research.
Med en tydlig avmattning i korten har sannolikheten för en räntehöjning innan årets slut minskat markant. Mycket fokus har istället flyttats till finanspolitiken där regeringens höstbudget innehöll ett antal betydande stimulanser, såsom slopad värnskatt och sänkt skatt för pensionärer. Sådana åtgärder kan ge såväl hushållskonsumtionen som detaljhandeln en viss skjuts. Från detaljisternas sida krävs det dock ett målmedvetet strategiskt arbete för att hantera alla krafter som är i omlopp, inklusive den vikande konjunkturen:
– Handelns huvudsakliga utmaningar ligger i en digital omställning, internationalisering och snabbt förändrade konsumentbeteenden. De strukturella förändringarna i kombination med lågkonjunktur kommer sätta många på prov. Vi har aldrig tidigare kombinerat lågkonjunktur och digitalisering, avslutar Jonas Arnberg.