Intresset för att ställa ut på Stora Nolia är större än på många år inför mässan i Piteå 2020.
– Utställarna upplever att mässan fått en nystart, säger Lars Ekeberg, huvudsäljare på Stora Nolia.
Flera av mässans produktområden har redan fått stor tillströmning av utställare.
– Shoppinghallen, mathallen, form & design och bo & bygg är några av områdena där vi sett ett stort intresse för mässan. På utomhusområdet har vi också flera stora utställare klara, säger Lars Ekeberg.
Han menar att många av de utställare han och hans kollegor pratar med inför nästa Stora Nolia märker av de förändringar som görs och upplever något av en nystart.
– Det finns en större entusiasm och förväntan hos flera av utställarna, något vi såklart måste leva upp till när mässan summeras, säger Lars Ekeberg.
Mässans projektledare, Peter Kattilasaari märker också av att tonen hos utställarna har ändrats.
– När vi fått förklara var vi är på väg med mässan för utställare känns det som om vår glöd och engagemang smittar av sig. Det känns otroligt spännande att göra en förnyad mötesplats tillsammans med utställare och partners.
Ett av flera exempel på att mässan utvecklas är ett monterkoncept för startups.
– Här vill vi sänka tröskeln för nystartade och mindre företag för att ta del av mässans styrkor kring exempelvis gemensam marknadsföring men också att skapa upplevelser för alla sinnen, säger Peter Kattillasaari.
Han menar att det även märks i samtalen med utställare och samarbetspartners att Norrlandsbilden är på väg att förändras i grunden. Det är en ljus bild han får del av.
– Stolthet för Norrland och framtidstro är ledord som bitit sig fast och som vi vill ska växa till ett crescendo när mässan öppnar i augusti, säger Peter Kattilasaari.