- Elektrifiering av världen kommer att kräva mycket mer koppar än idag, men de låga kopparpriserna saktar ner investeringarna i kapacitetsutbyggnaden som behövs för att möta framtida efterfrågan. Priset på koppar har sjunkit till den lägsta nivån på två år och detta orsakar växande oro, påpekar konsultgruppen Wood Mackenzie i en ny rapport.
Å ena sidan anses koppar vara det bästa måttet på världsekonomins tillstånd, och å andra sidan kommer prisfallet vid en tidpunkt då världen på allvar har börjat elektrifieringen som förväntas bära tyngden av klimatförändringarna och avvecklingen av fossila bränslen.
Koppar används i stor utsträckning inom bygg- och industrin, och eftersom Kina står för hälften av den globala kopparkonsumtionen ses prisfallet som en direkt följd av handelskriget med USA och den därav följande avmattningen i Kinas ekonomiska tillväxt.
Om inte kopparpriset korrigeras kan det påverka investeringarna i ny utvinning, och det kan bli ganska problematiskt, eftersom det efter 2030 förväntas bli en explosiv tillväxt i efterfrågan på koppar.
Fram till år 2030 förväntas minst 2 miljoner laddstationer att upprättas för elbilar och laddning av hybridbilar, vilket innebär en tillväxt på över 250 procent. i förbrukningen av koppar för detta enda ändamål, påpekar konsultgruppen Wood Mackenzie i en ny rapport.
- Koppar är en hörnsten i elbilrevolutionen på grund av dess förmåga att leda elektricitet, dess hållbarhet och dess lätta bearbetningsförmåga. Behovet av koppar är ännu viktigare när det gäller laddstationer och elöverföringsinfrastruktur, förklarar analytiker Henry Salisbury från Wood Mackenzie.
- År 2040 förutspår vi att personbilar kommer att konsumera mer än 3,7 miljoner ton koppar varje år. I jämförelse behöver bilar med förbränningsmotorer bara drygt 1 miljon ton. Om vi tittar på den totala förbrukningen av koppar år 2040, personbilar tar 35,4 miljoner ton koppar eller 5 miljoner ton mer än vad som krävs för att möta den nuvarande efterfrågan på personbilar med förbränningsmotorer, tillägger han.
Enligt Wood Mackenzie, som har rådgivit den danska staten i energifrågor, använd 3,5 gånger så mycket koppar som en bil med förbränningsmotor. Ju större fordon, desto större förbrukning av koppar. Således kommer en elektrisk buss att kunna använda upp till 16 gånger så mycket koppar som en personbil med förbränningsmotor.