2023 var året då AI var på allas läppar – från konsumenter och kreatörer till företagsledare och politiker. Ciscos experter ger här sin bild av nästa steg i utvecklingen.
Enligt rapporten Cisco AI Readiness Index, som släpptes i november 2023, är det svenska näringslivet i en stark utgångsposition när den globala AI-kapplöpningen nu går in i en ny fas. I undersökningen, som bygger på svar från beslutsfattare på över 8 000 företag i 30 länder, placerar sig Sverige bäst av de europeiska länderna när det gäller förutsättningar för att dra nytta av den fortsatta AI-utvecklingen, och placerar sig också långt framme i en global jämförelse. 20 procent av de svenska företagen placerar sig också som ledare i undersökningen, som delar in företag i fyra grupper beroende på nivån av AI-mognad.
Framför allt visar de svenska företagen styrka när det gäller att ha en tydlig och väldefinierad AI-strategi. 66 procent uppger att de har en väldefinierad AI-strategi i bruk, vilket är betydligt högre än genomsnittet. Men rapporten visar också på stora utmaningar och behov av investeringar – både inom hårdvara och nätverk, och inom kompetensutveckling och kultur.
Enligt Thomas Brännström, CTO på Cisco Sverige, kommer stora steg för tekniken att tas 2024 – även om vi kanske inte kommer att prata lika mycket om dem:
”Mycket av AI-konversationen under 2023 har handlat om slutanvändare och konsumenter, vilket är naturligt eftersom så stora delar handlat om generativa AI-modeller för att skapa exempelvis text och bilder. Men den stora förändingen, där värde och affärsnytta skapas, är i de delar i kedjan där verksamheter skapar produkter och tjänster utifrån tekniken, och hur andra verksamheter sedan tillämpar dem för att nå framgång.”
”Om 2023 var AI-hajpens år, är 2024 sannolikt det år då AI verkligen kommer att börja förändra arbetslivet och vardagen i stor skala. Det hajpen har bidragit till är framför allt att visa på hur långt tekniken redan har kommit, och hur anpassningsbar den är”, säger Thomas Brännström.
Liz Centoni är Chief Strategy Officer på Cisco, och när hon ger sin bild av de viktigaste förväntningarna på 2024 är AI förstås ett av huvudämnena. Hon ser framför sig en större specialisering av de bas- och språkmodeller som ligger till grund för AI för att kunna lösa nya typer av uppgifter.
”GenAI-baserade gränssnitt som hanterar naturligt språk kommer att vara en grundläggande förväntan när nya produkter lanseras, och fler än hälften av dem kommer att ha det som standard innan 2024 är slut. Näringslivsinteraktioner kommer att bygga på användares krav på mer kontextuella, personanpassade och integrerade lösningar.”
Exempel på de områden där AI-utvecklingen kommer att ha stor effekt är exempelvis projekthantering, mujukvarutestning, regelefterlevnadsarbete och rekrytering.
Att hanteringen av AI-modeller idag tar stora mängder energi i bruk, kommer att bli en allt viktigare aspekt att ta hänsyn till i utvecklingen, och Liz Centoni förväntar sig att en ökad specialisering också blir ett starkt argument utifrån ett hållbarhetsperspektiv:
”Mindre AI-modeller med färre lager och filter för olika användarfall, kommer att göra att verksamheter förbrukar mindre energi än om de använder generella system. Dessa skräddarsydda modeller är tränade på mindre men mer exakta datamängder och genomför specifika uppgifter effektivt”.
Andra aspekter som spelar in ur ett hållbarhetsperspektiv är den fortsatta utvecklingen av mer energi- och kostnadseffektiv hårdvara och nätverk, moderniseringen av elnät, och fortsatta framsteg för att minska energiförbrukningen i små- och storskaliga serverhallar och datacenter.