Gnosjö Automatsvarvning meddelar att de i samarbete med Chalmers bland andra påbörjar ett projekt som syftar till att utveckla avancerade modeller och simuleringsverktyg för att effektivisera bearbetningsprocesser och verktygsförslitning.
Wear-Frame-projektet, som beräknas pågå till november 2024, strävar efter att hantera de utmaningar som uppstår från variationer i material inom produktionslinjer. ”Dessa variationer, ofta oförutsägbara, skapar stora problem för branschen inklusive svårigheter att planera verktygsbyten samt att utföra bearbetning under optimala förhållanden”, framhåller Gnosjö Automatsvarvning.
– Genom att vara progressiva, satsa på utveckling och förbättra dessa processer kan vi öppna upp för ökad produktivitet, effektivisera utrustningen och skapa en större konkurrenskraft på marknaden för svensk industri, säger Jens Ringborg, forskningsledare på Gnosjö Automatsvarvning.
Projektet finansieras av Vinnova och partnerskapet, utöver Chalmers tekniska högskola och Gnosjö Automatsvarvning, inkluderar flera företag inom bilindustrin och tillverkning som Volvo, Scania CV, Seco Tools och SKTC.
Kärnan i projektet är utvecklingen av en robust och mångsidig programvaruplattform.
– Den här tekniken kan ge företag bättre verktyg för processplanering, vilket minskar negativa effekter av materialvariationer i produktionen. Det innebär även nya möjligheter inom produktutveckling och skärdatarekommendationer, speciellt för tillverkning av kritiska komponenter som kugghjul och kullager, förklarar Amir Malakizadi, forskare på Chalmers tekniska högskola och projektkoordinator.
Som en del av projektet anställs även två studenter på Chalmers för att göra sitt examensarbete under våren 2024.
– Studenterna kommer att generera data som vi behöver i programvaran för att komma fram till hur de olika materialen fungerar tillsammans med verktyg från olika leverantörer så att industriföretag, som exempelvis Gnosjö Automatsvarvning, kan nyttja systemet och få en proaktiv överblick över sin produktion, säger Amir Malakizadi.