Rysslands energisektor, som är grunden för landets ekonomi, möter växande svårigheter i underhållet av dess industriella och kommersiella infrastruktur på grund av sanktioner och kriget i Ukraina.
Bristen på reservdelar ökar. Trots svårigheter att få tillförlitlig information, rapporterar bland annat Rysslands ledande ekonomitidning Kommersant om allvarliga problem inom olika sektorer.
Problem i kraftverk och oljeindustrin
Många kraftverk i Ryssland, som i stor utsträckning är beroende av västerländsk teknologi, upplever nu svårigheter med underhåll och uppdateringar, särskilt när det gäller västerländsk elektronik och programvara. Detta påverkar även den ryska olje- och gasindustrin, där västlig borrteknologi spelar en stor roll.
Försörjningen av nya borrutrustningar och reservdelar
Med västliga sanktioner är det utmanande för Ryssland att skaffa ny borrutrustning och reservdelar, vilket leder till en ökad användning av kinesisk teknologi, som rapporteras vara dyr och av sämre kvalitet.
Svårigheter för civil luftfart
Den ryska civila luftfarten, som till stor del består av Boeing- och Airbus-flygplan, står inför utmaningar med underhåll och reservdelar. Användningen av ersättningsdelar kan utgöra en risk för flygsäkerheten. Trots påståenden från ryska myndigheter om kontroll över situationen, är det tveksamt om omfattande reparationer kan utföras i Ryssland.
Problem inom sjöfart och järnvägar
Även inom sjöfart och järnväg rapporteras problem med underhåll av västerländsk elektronik och dieselmotorer. Många av de kraftfulla dieselloken som används på Sibiriens järnvägar är beroende av västerländsk teknologi.
Framtidsutsikter för Rysslands Industri
Situationen signalerar en oundviklig minskning av civila flygplan i framtiden, med tanke på att Rysslands egen flygindustri sannolikt inte kan utveckla egna kommersiella flygplansmodeller inom en snar framtid. Sammantaget står Ryssland inför betydande hinder i att upprätthålla och modernisera sin industriella infrastruktur under rådande ekonomiska och politiska förhållanden. Källor: Kommersant & Kauppalehti