Kabeljätten Nexans har dragit in 30 procent av referensprodukterna och 70 procent av kunderna. Vilket visat sig vara en originell och effektiv metod för att förbättra sitt resultat. På fem år har Nexans stigit med 200 procent på Parisbörsen. Det skriver affärssajten Challenges.
Störst är inte alltid bäst. Det vet Christopher Guérin, sedan 2018 koncernchef för Nexans, som har verksamhet i bland annat Sverige. Att slimma eller krympa organisationen har visat sig vara ett framgångsrecept. På fem år har Nexans minskat antalet kunder från 17 000 till 4000.
– Vi fokuserade på deras värde och selektivitet. Vi inspirerades av profileringsmetoder från bank- och försäkringssektorn, säger Christopher Guérin.
Nexans behöll bara premiumkunderna och resultatet lät inte vänta på sig: sedan 2018 har Nexans marginal ökat med mer än 80 procent, kassaflödet femdubblats och företagets miljöavtryck har minskat med en tredjedel, enligt Challenges.
Källa: Challenges