Marknaden är väldigt svår. Det var en svår marknad 2023. Vi ser att den marknadsutvecklingen – det klimatet – kommer att fortsätta in i 2024. Det gör att vi planerar för en svår marknad även 2024 och egentligen volymnedgång även i år, säger Börje Ekholm till TT.
Värst såg det ut i Nordamerika, där marknaden föll med nästan 50 procent.
Det är förstås väldigt betydande för oss, säger Ekholm.
Samtidigt kompenserades det till viss del av uppgången i Indien, tillägger han.
"Löpande förbättringar"
För att hantera motvinden krävs "kostnadsdisciplin", skriver Ericsson i sitt bokslut för 2023. Det betyder bland annat nya personalneddragningar.
En stor del av våra kostnader är relaterade till anställda och därmed kommer det att få effekter även där, säger Ekholm.
Vi måste jobba med kostnader mycket mer. Vi måste se till att vara kostnadseffektiva i allt vi gör, så att vi verkligen kan göra de satsningar som behövs för att fortsätta leda på teknologi, tillägger han.
Något större sparprogram är dock inte aktuellt i nuläget.
Vi är ute efter att göra löpande förbättringar, säger Ekholm.
När det vänder på marknaden går inte att säga i nuläget, men någon gång kommer det ske, enligt Ekholm:
Behovet finns där. Datatrafiken i nätet växer. Operatörerna, våra kunder, måste adressera energikonsumtion och lägga till kapacitet för att hantera det. Men ultimat, när det vänder, det ligger i deras händer. Det är väldigt svårt för mig att spekulera i.
"Kan hantera störningar"
Störningar i fartygstrafiken i Röda havet och andra störningar kopplade till den geopolitiska konflikten i Mellanöstern och Ukrainakriget har än så länge inte påverkat Ericssons leveranser, enligt Ekholm.
Ericsson har sedan fem års tillbaka vidtagit åtgärder för att "sprida leverantörskedjan globalt" för att vara flexibel och skapa motståndskraft för att hantera geopolitiska problem, förklarar han.
Det gör att vi kan hantera ganska stora störningar i kedjan och ändå leverera till kund i slutändan, säger han.
Det är klart, fortsätter de här oroligheterna att påverka världshandeln och sättet vi kan skeppa produkter, kommer det naturligtvis påverka oss också. Men än så länge är påverkan väldigt begränsad, tillägger han.
Ericssons mål för vinstmarginalen har inte slopats, trots att försäljning och marginaler pressas just nu, enligt Ericssonchefen.
Vår syn är att vi ska leverera det så snart vi kan, säger han.