Varvskoncernen Meyer Werft i Papenburg, som för närvarande sysselsätter omkring 3000 personer, planerar att minska personalstyrkan med cirka 440 tjänster. Detta bekräftades av en talesperson för varvet på onsdagsmorgonen. Bakgrunden till detta beslut är varvets ansträngda ekonomiska situation. Samtidigt som Meyer Werft i Papenburg står inför dessa utmaningar, har deras finska varv i Åbo fulla orderböcker, vilket visar på en blandad situation inom koncernen.
Denna komplexitet kräver noggranna överväganden och strategiska beslut för att balansera de olika delarna av verksamheten och säkerställa en hållbar framtid för Meyer Werft.
Diskussioner mellan företagsledningen, fackklubben och IG Metall kommer att inledas i juni. Målet är att avsluta förhandlingarna före slutet av juni. Vilka delar av företaget som kommer att påverkas av uppsägningarna är ännu inte fastställt. Förutom de anställda på varvet, sysselsätter Meyer Werft även leverantörer och tjänsteleverantörer i regionen.
Enligt företagsledningen är det nu nödvändigt att skapa förutsättningar för att Meyer Werft senast i slutet av 2027 ska kunna uppnå tillräckliga resultat med en rimlig kapitaltäckning och kunna konkurrera internationellt. Varvet måste uppfylla lagstadgade krav och säkerställa sin framtid.
Fackklubben och politiken reagerar
Fackklubben på varvet, meddelade nyligen att de planerade nedskärningarna främst skulle påverka anställda som inte är direkt involverade i skeppsbyggandet. Fackklubbens ordförande förklarade att detta är en nödvändig åtgärd på grund av den ekonomiska pressen.
Niedersachsens näringsministerium har redan deklarerat att de kommer att arbeta för att bevara så många jobb som möjligt. En eventuell personalminskning skulle innebära ett betydande avbräck för Papenburg, eftersom Meyer Werft har en central betydelse för hela regionen.
Politiskt stöd och framtidsplaner
Företagsledningen uppgav att politiken är nära involverad i processen och stödjer varvet. Alla parter är överens om att en samförståndslösning måste uppnås för företagets och de anställdas bästa. Det handlar om Meyer Werfts framtid och att säkerställa att varvet kan fortsätta vara en viktig aktör inom den internationella skeppsbyggnadsindustrin.
Källa: Frankfurter Allgemeine Zeitung