Höstens Exportkreditbarometer från Svensk Exportkredit (SEK) visar att det råder en mycket positiv framtidssyn hos svenska exportbolag. Kommande 12 månader tror hela 93 procent av bolagen på en ökad eller oförändrad exportorderingång. Endast 7 procent tror på en minskning.
Exportorderingång senaste sex månaderna - stark framtidstro som inte riktigt infriades
I vårens undersökning uppgav 91 procent av alla svenska exportbolag att de väntade sig en ökad eller oförändrad exportorderingång och endast 9 procent en minskning. Denna positiva framtidssyn visar sig nu i höstens mätning inte helt ha infriats. 24 procent av företagen har under de senaste sex månaderna i stället upplevt en minskad exportorderingång.
Kommande 12 månader - framtidstron har flyttats framåt
Trots den rådande osäkerheten och att den optimistiska förväntansbilden inte infriades är framtidstron mycket stark – den positiva tron har flyttats framåt till de kommande 12 månaderna. Hela 59 procent av de mindre bolagen förväntar sig en ökad orderingång de kommande 12 månaderna, medan endast 11 procent tror på en nedgång. För de stora bolagen är prognosen marginellt mer dämpad, med 43 procent räknar med en ökad orderingång, 52 procent oförändrad orderingång och endast 5 procent förväntar sig en minskning.
– Det är tydligt att exportbolagen ser en ljusning i konjunkturen under nästa år. Genomförda räntesänkningar samt förväntningar på ytterligare räntesänkningar spelar sannolikt en viktig roll i deras positiva framtidstro, säger Maria Simonson, tf. chef Kundrelationer och Hållbarhetschef hos SEK.
Amerikanska marknaden - en ny utmaning för svenska exportörer
Ett orosmoment för många svenska exportföretag är hur eventuella höjningar av USA:s importtullar efter kommande presidentval i USA kan påverka marknadsutsikterna. Skulle höjda amerikanska tullar bli verklighet kan bolag som har ett stort beroende till den amerikanska marknaden behöva anpassa sina strategier.
– Sveriges ekonomi är till stor del beroende av en stark svensk export och självklart är ökade amerikanska handelstullar negativt för svensk ekonomi. Däremot är inte den amerikanska marknaden avgörande för de flesta bolag och för många är utvecklingen i Europa mycket viktigare. Det finns också betydande affärsmöjligheter för svenska exportföretag i tillväxtmarknader i exempelvis Asien, säger Maria Simonson.
Källa: SEK