Volkswagens beslut att genomföra massiva uppsägningar har skapat en våg av oro i Tyskland. Förbundskansler Olaf Scholz har samlat industriledare för samtal, och fackförbundet IG Metall, med över två miljoner medlemmar, överväger en storstrejk från och med första december.
Om konflikten eskalerar kan upp till nittiotusen arbetare lägga ned arbetet i protest mot Volkswagens planer att stänga tre fabriker och sänka lönerna med tio procent.
Spänningar inför förhandlingar
Företagets ledning ansåg att produktionsöverskottet och överkapaciteten krävde nedskärningar för att skydda långsiktig lönsamhet. Volkswagen har en överproduktion på en halv miljon bilar årligen, vilket motsvarar två fabriker, men arbetsgivaren planerar att stänga tre. Detta ses som en förhandlingsstrategi för att skapa manöverutrymme. Fackförbundet IG Metall motsatte sig åtgärden och krävde istället en löneförhöjning på sju procent, med stöd av en varningsstrejk på en timme tidigare i veckan.
Tysk industrins inverkan på Europa
Industrins stabilitet är avgörande för Tysklands ekonomi och påverkar även den europeiska marknaden. När Tyskland brottas med ekonomiska problem skapas oro i hela EU. Med val om ett år står Scholz inför stark kritik från affärspressen, som menar att hans agerande är kopplat till att rädda röstsiffror snarare än att åtgärda krisen. Samtidigt har Kina gått om i kapplöpningen om elbilsmarknaden, vilket ytterligare pressar den tyska bilindustrin.
- Om IG Metall gör verklighet av sitt hot kan det i förlängningen betyda att upp till nittiotusen arbetare går i strejk. Totalt har IG Metall 2,2 miljoner medlemmar. Volkswagen är inte den enda som har problem, men Volkswagens problem är de största, skriver Dagens Nyheter.
Källa: DN