Startar handelskrig med europeiska biltillverkare
Kina har reagerat kraftfullt på EU:s beslut att införa upp till 45 procent tull på kinesiska elbilar genom att avbryta större projekt i Tyskland och Italien. Ett av de första projekten som drabbas är Svolt Energy Technologys planerade batterifabrik i Tyskland, värd 3,8 miljarder euro.
Svolt Energy, som utvecklar och säljer batterier, har nu fått sina planer stoppade på order från Peking. Dessutom har den statliga kinesiska biltillverkaren Dongfeng Motor Group avbrutit förhandlingar om nya produktionsanläggningar i Italien. Dongfeng, en av Kinas mindre statliga biltillverkare, sålde 671 000 bilar 2023, vilket är färre än konkurrenter som SAIC Motor och BYD.
Bakgrunden till EU:s tullbeslut är det ökade trycket på europeiska bilföretag, särskilt Volkswagen, som kämpar med den växande konkurrensen från kinesiska elbilstillverkare. Volkswagen överväger att stänga fabriker i Tyskland för att sänka kostnaderna och säkra företagets framtid. Detta kan även innebära personalnedskärningar och sänkta löner. Bolaget, som har 295 000 anställda i Tyskland och 683 000 globalt, förlorar marknadsandelar både i Kina och på hemmamarknaden.
Samtidigt försöker kinesiska bilföretag hantera EU:s tullar genom att etablera sig i Europa. Exempelvis bygger BYD, Kinas största elbilstillverkare, en fabrik i Ungern. Andra kinesiska företag satsar på joint ventures för att expandera sin närvaro i Europa.