Det är en bedrift som heter duga. Italien har seglat upp som världens fjärde största exportland, före länder som Storbritannien och Frankrike med större folkmängd. Analytiker frågar sig om det inte är dags för andra europeiska länder att ta efter den italienska modellen, snarare än den tyska.
Det är nu bara Kina, USA och Tyskland som har större export än Italien. Italiens exportsuccé beror dock alls på slumpen, utan är frukten av en medveten strategi.
När Mario Draghi – Italiens förre premiärminister – nyligen lade fram den så kallade Draghi-rapporten om hur Europa kan stärka sin konkurrenskraft, var det en händelse som såg ut som en tanke. För bara några veckor tidigare hade Italien klivit fram som världens fjärde största exportland – och snuvat Japan på den placeringen – under årets först sex månader. Italien kan också stoltsera med ett stort handelsöverskott.
– Det har funnits en viss kontinuitet i landets strävan att erövra denna fjärdeplats", säger entreprenören Edoardo Secchi till AFP.
En av orsakerna till exportframgångarna är att italienska företag är starka inom nischer som läkemedel, fordon- och livsmedelsindustri, och att mindre spelare kan sola sig i glansen av de stora exporterande företagen som Barilla, Ferrero eller EssilorLuxottica.