Volvo Cars rapporterar en global försäljning på 66 977 bilar i november, en ökning med 5 procent jämfört med samma period föregående år. Försäljningsökningen drevs främst av Europa och USA. Försäljningen i Kina minskade, men utvecklingen för det elektrifierade sortimentet var stabil.
Bolagets försäljning av elektrifierade modeller - helt eldrivna och laddhybrider - ökade med 40 procent jämfört med samma period förra året och stod för 48 procent av alla sålda bilar under november. Andelen helt eldrivna bilar utgjorde 21 procent av alla sålda bilar under perioden.
Den totala försäljningen för perioden januari till november uppgick till 689 585 bilar globalt, en ökning med 9 procent jämfört med samma period 2023.
I Europa uppgick försäljningen till 31 611 bilar i november, en ökning med 20 procent jämfört med samma period föregående år. Försäljningen av Volvo Cars elektrifierade modeller ökade med 39 procent jämfört med samma period förra året, och andelen elektrifierade modeller utgjorde 65 procent av alla bilar som såldes i Europa under november.
Försäljningen i USA ökade med 5 procent i november och uppgick till 12 259 bilar. Försäljningen av elektrifierade modeller ökade med 58 procent jämfört med samma period förra året, där laddhybrider ökade med 96 procent.
Volvo Cars försäljning i Kina uppgick till 13 923 bilar, en minskning med 8 procent jämfört med november 2023. Försäljningen av elektrifierade modeller - helt eldrivna och laddhybrider - uppgick till 1 847 sålda bilar, en ökning med 38 procent jämfört med samma period föregående år.