Hur tullar kan påverka USA:s förpackningsbransch

Amerikansk östförpackning. Foto: Supplyone

Nyligen införde USA ytterligare tullar på Kina samtidigt som nya tullar på import från Kanada och Mexiko sköts upp. Oron hos amerikanska förpackningsbranschen ökar. Det har varit en turbulent vecka för handelsfrågor, där företag nu försöker bedöma om, när och hur en eskalerande handelskonflikt kan påverka kostnader och efterfrågan.

Tullar skapar osäkerhet i branschen

Under helgen meddelade USA:s president Donald Trump nya tullar på import från Kanada, Mexiko och Kina. De potentiella tullarna kan skapa störningar i leveranskedjorna för förpackningsmaterial och kundvaror, just när förpackningstillverkare börjat se en stabilisering efter en period av stora lagerminskningar.

Tidigt i veckan sköts 25 procents tullar på Kanada och Mexiko upp med minst en månad. Samtidigt trädde en extra tull på 10 procent på kinesisk import i kraft under tisdagen. Kina svarade med egna tullar på amerikanskt kol, flytande naturgas, råolja, jordbruksmaskiner och vissa bilmodeller.

Företagen analyserar effekterna

Börsanalytiker ställde frågor om tullarnas möjliga effekter på glas-, aluminium- och förpackningsindustrin under företagens kvartalsrapporter denna vecka.

Kunder försöker förstå den osäkra situationen. – Varje kund har ett krisrum för att hantera detta, säger Michael Doss, vd för Graphic Packaging International.

– Det är mycket osäkerhet kring tullarna, och precis som alla andra har vi ägnat de senaste veckorna åt att analysera situationen och göra olika beräkningar, säger Gordon Hardie, vd för O-I Glass.

Möjligheter för inhemsk produktion

Samtidigt kan företag med större inhemsk produktion ha vissa fördelar. – Vi har 85 konverteringsanläggningar i Nordamerika. Det ger oss fler alternativ än de flesta förpackningsföretag, och vi kommer att arbeta hårt med våra kunder för att optimera vår leveranskedja, säger Doss.

För O-I Glass handlar det om att bedöma omfattningen av deras gränspasseringar. – Om vi ser till den volym som korsar gränserna mellan Mexiko och Kanada handlar det om ungefär 2 procent av tomflaskorna. Men vi har även exponering gentemot kunder som exporterar från Kanada eller Mexiko, säger Hardie. Om efterfrågan på importerad öl skulle minska, kan den volymen i stället tas upp av inhemsk ölproduktion, vilket O-I kan stödja.

– Vi har även förväntningar, utifrån kunddialoger, på att om en marknad försvagas, kommer företag att söka nya marknader och försöka öka sin närvaro i Latinamerika och Europa, tillägger han.

Osäkerhet kring kinesisk import

Gällande Kina noterade O-I:s finanschef John Haudrich att ungefär 1,4 miljoner ton tomglas importeras till USA varje år, där majoriteten kommer från Kina.

Andra företag hade mer neutrala kommentarer om tänkbara tullkonsekvenser. Amcor betonade att eventuella kostnadsökningar på grund av tullar skulle kunna föras vidare till kunderna. Dessutom har företaget tidigare arbetat med att förkortade leveranskedjor för att minska kundernas risker.

Med handelsklimatet i rörelse får företagen nu navigera en föränderlig marknad för att säkra sin framtida tillväxt.

Källa: Packagingdive