Kan EU hantera Trumps handelstullar? Ny studie ger hopp

Undertecknande av fas ett i handelsavtalet mellan USA och Kina den 15 januari 2020. USA:s dåvarande president Donald J. Trump och Kinas vice premiärminister Liu He undertecknade fas ett av handelsavtalet mellan USA och Kina i Vita husets östra rum.(Officiellt foto från Vita huset, Shealah Craighead) Wikipedia Common Lic.

Den amerikanske presidenten Donald Trumps planer på att höja tullar skapar oro i Europa och världen. Men en ny tysk studie visar att effekterna för EU kan vara mer hanterbara än väntat.

Om USA anpassar sina tullsatser till samma nivå som sina handelspartner kan det bli en chock för många utvecklings- och tillväxtländer. För EU skulle det dock innebära en ökning av den genomsnittliga tullsatsen med endast mellan 0,5 och 1,7 procentenheter. Det visar en studie från Institutet för tysk ekonomi i Köln (IW), som nyhetsbyrån Reuters tagit del av.

Tulljusteringar kan bli hanterbara för EU

Forskarna konstaterar att en sådan åtgärd skulle vara betydligt lättare att hantera för EU än de generella tullhöjningar på tio eller till och med tjugo procent som Trump hotat med – något som skulle kunna orsaka ekonomiska förluster i storleksordningen flera hundra miljarder euro.

Bilindustrin och tillväxtländer drabbas hårdast

En sektor som dock skulle känna av Trumps ”reciproka” tullar – där USA anpassar sina tullsatser efter handelspartnernas nivåer – är bilindustrin.

– Den europeiska bilindustrin skulle påverkas kraftigt av en sådan åtgärd, säger forskarna under ledning av ökonomen Jürgen Matthes.

USA har idag en tull på 2,5 procent på personbilar från EU, medan EU:s tull på amerikanska bilar är tio procent. Det innebär att den europeiska bilindustrin riskerar en tullhöjning på 7,5 procentenheter. För större fordon, som pickuper, kan tullarna stiga ännu mer – upp till 13 procentenheter.

För att undvika detta kan EU sänka sina tullar till USA:s nivå på 2,5 procent, vilket enligt IW är något som EU-kommissionen i Bryssel överväger.

– Effekterna av en sådan åtgärd skulle dock vara begränsade, eftersom stora biltillverkare från Japan och Sydkorea redan har handelsavtal med EU eller tillverkar sina bilar inom unionen, menar forskarna.

Måste hanteras med försiktighet

En sänkning av EU:s tullar skulle dock kunna minska skyddet för den europeiska bilindustrin mot kinesiska elbilar, som sedan hösten 2024 omfattas av extra skyddstullar.

– Varje beslut inom handelspolitiken måste noga analyseras för att inte riskera jobb inom den redan utsatta tyska bilindustrin, säger forskarna vid IW.

Den förmodade chocken av Trumps tullplaner skulle dock vara större för tillväxtländer än för EU. I Brasilien är tullarna i genomsnitt 11,2 procentenheter lägre än i USA, och i Indien skiljer det sig med hela 17 procentenheter, enligt studien från IW.