Orkla testar pappersemballage till Panda-choklad

Övergången till pappersbaserade förpackningar blir allt vanligare inom konfektyrindustrin och även inom segmentet energibars och müslibars. Företag världen över söker nya lösningar för att minska plastanvändningen och möta konsumenternas ökande krav på miljövänliga produkter. Foto: Orkla Suomi
Övergången till pappersbaserade förpackningar blir allt vanligare inom konfektyrindustrin och även inom segmentet energibars och müslibars. Företag världen över söker nya lösningar för att minska plastanvändningen och möta konsumenternas ökande krav på miljövänliga produkter. Foto: Orkla Suomi

Den finska livsmedelsproducenten Orkla Suomi testar ett nytt pappersemballage för sin Panda mjölkchoklad. Initiativet är en del av en växande trend inom konfektyrbranschen att ersätta plastförpackningar med pappersbaserade alternativ.

Orkla Suomi har valt att samarbeta med UPM Specialty Papers för att utveckla en lösning som både ökar andelen förnybara material och bevarar förpackningens återvinningsbarhet.

Ny förpackning ska minska plastanvändningen

– På Orkla Suomi vill vi göra vardagen bättre med lokala varumärken som skapar glädje och gör hållbara val enklare. Våra produkter är en kombination av tradition, innovation och hållbarhet. Ett bra exempel på vårt arbete för att ersätta fossilbaserade material med förnybara alternativ är den nya pappersbaserade chokladförpackningen, säger Arja Laitinen, förpackningsutvecklare på Orkla Snacks.

Sex månaders testperiod

Under en sex månader lång testperiod ersätter de nya förpackningarna de traditionella plastförpackningarna i polypropen. Chokladkakorna i den nya förpackningen finns nu att köpa i butiker runt om i Finland.

Testet genomförs i samarbete med UPM Specialty Papers och tryckeriet Walki Westpak. Syftet är att samla in data och erfarenheter om hur det nya materialet fungerar i praktiken.

– Vi kommer att utvärdera både kundernas respons och hur förpackningen presterar under hantering, transport och förvaring. Genom detta kan vi se hur den uppfyller våra krav på hållbarhet och kvalitet, säger Arja Laitinen.

En del av en större förändring

Orkla Suomi hoppas att erfarenheterna från testperioden ska ge värdefull insikt inför framtida satsningar på hållbara förpackningslösningar.

Packaging World