Trendbrott: Ökad lönsamhet bland Sveriges småföretag

Den andra upplagan av LRF Konsults Lönsamhetsbarometer – baserad på verkliga bokslut från drygt 40 000 företag med 0-15 anställda – visar en trend mot ökad lönsamhet bland landets småföretag. Mellan juni 2013 och juni 2014 var småföretagen i Dalarna mest lönsamma, samtidigt som deras motsvarigheter i Stockholm hamnar längst ner på listan.

Rapporten visar att småföretagen i Dalarna visade sig mest lönsamma mellan juli 2013 och juni 2014 (22,4 procent), följt av småföretag i Södermanland och Gotland (20,4 procent) samt Uppland (19,9 procent). Lägst lönsamhet visade småföretagen i Stockholm (5,6 procent) samt Norrbotten och Västerbotten (9,6 procent). Lönsamheten redovisas som resultat före avskrivningar i förhållande till omsättningen.

- Rapporten visar stora skillnader mellan olika delar av landet. Småföretagen i Dalarna redovisar exempelvis personal-, hyres- och marknadsföringskostnader som ligger en bit under det nationella genomsnittet, vilket självklart påverkar lönsamheten positivt. Andra förklaringar till regionala skillnader kan vara en större företagstäthet i exempelvis storstäderna, vilket ökar konkurrensen och pressar ner marginalerna, säger Pär Martinsson, Chefsekonom på LRF Konsult.

Den förra upplagan av LRF Konsults Lönsamhetsbarometer visade att lönsamheten i ett nationellt perspektiv successivt sjunkit mellan 2008 och 2013.  Den nya rapporten visar emellertid tendenser till ett trendbrott. Den genomsnittliga lönsamheten var 15,2 procent mellan juli 2013 och juni 2014, vilket kan jämföras med 14,4 procent för helåret 2013.  Intäkterna var 10 procent högre under perioden jämfört med helåret 2013, samtidigt som de totala kostnaderna var 1,3 procent lägre.

- Det senaste årets positiva trend förklaras främst av att landets småföretag har sett ökade intäkter jämfört med helåret 2013. Det finns en rad möjliga förklaringar till denna utveckling, exempelvis de fortsättningsvis låga räntorna vilket ger mer optimistiska konsumenter, vilket i sin tur ökar företagens försäljning, säger Pär Martinsson.