Volvo Cars ökade försäljningen med 10 procent i oktober

Volvo Personvagnars huvudkontor i Torslanda. Foto: Mangan02/Wikimedia Commons

Volvo Cars rapporterar tillväxt för 14:e månaden i rad då den globala försäljningen uppgick till 59 861 bilar i oktober, en ökning med 10 procent jämfört med samma period föregående år. Försäljningsökningen drevs främst av företagets helt elektriska bilar.

Under perioden januari-oktober 2023 sålde bolaget 569 019 bilar, vilket är 18 procent högre jämfört med samma period 2022.

I oktober utgjorde Volvo Cars Recharge-serie av laddbara modeller, med helt elektrisk drivlina eller som laddhybrid, 36 procent av den globala försäljningen under månaden. Försäljningen av helt elektriska bilar växte med 29 procent jämfört med samma period förra året och utgjorde 18 procent av den totala försäljningen, där motsvarande siffra var 12 procent i oktober 2022.

 I Europa ökade försäljningen till 24 892 bilar, en ökning med 13 procent jämfört med samma månad föregående år. Försäljningen av Recharge-bilar stod för 55 procent av den totala försäljningen i regionen.

Försäljningen i USA växte med 19 procent jämfört med samma månad förra året och uppgick till 11 296 bilar. Försäljningen av helt elektriska bilar ökade med 49 procent och Recharge-modellerna utgjorde 27 procent av alla sålda bilar i USA under oktober.

Försäljningen i Kina var oförändrad i oktober jämfört med samma period förra året och uppgick till 15 041 bilar. Försäljningen av Recharge-modeller ökade med 27 procent.

Volvo Cars bäst säljande modell för oktober var XC60 med 20 212 sålda bilar.