Amazons hemliga algoritm under luppen

Foto: Amazon

En hemlig algoritm har gett näthandelsjätten Amazon rejält klirr i kassan. Det misstänker amerikanska konkurrensmyndigheter. Amazon misstänks ha manipulerat priserna uppåt på konsumenternas bekostnad.

Enligt Federal Trade Commission (FTC), den amerikanska konkurrensövervakningsmyndighete, kan näthandelsjätten ha genererat mer än en miljard dollar i vinst tack vare denna algoritm som gör att den kan anpassa sina priser efter konkurrenterna.

Algoritmen som kallades Nessie intern lanserades 2010, men förblev länge hemlig.

Konkret syftade denna algoritm till att optimera priserna uppåt, genom att testa om konkurrenterna skulle följa med Amazons prishöjningar på utvalda produkter. Om så var fallet fick priserna ligga kvar på den högre nivån, annars återgick de till det tidigare priset.

Algoritmen slutade användas 2019.

Enligt FTC innebär Nessie-projektet en "orättvis konkurrensmetod", vilket gör att Amazon kunnat höja sina priser utan att förlora konkurrensfördelar. Och på konsumenternas bekostnad.

Enligt Amazon ger detta en ”kraftigt förvrängd” bild av verkligheten. "Nessie användes för att försöka förhindra att vår prismatchningsstrategi leder till ovanliga resultat, där priserna blev så låga att de var ohållbara", kontrar företaget.

Men algoritmen är bara ett av flera ”olagliga” metoder som Amazon har använts sig av för att "blockera konkurrens, bromsa rivalernas tillväxt och konsolidera sin dominans", enligt FTC.