Unilever misstänks för greenwashing

Dove-tvålar. Foto: Lapleii BPPEAM/Wikimedia Commons

Livsmedelsjätten Unilever, med huvudkontor i Nederländerna, utreds av den brittiska konkurrensmyndigheten CMA för greenwashing, då  man menar att koncernen  "kan överdriva i vilken utsträckning vissa produkter är ekologiska".

"CMA kommer att undersöka "gröna" påståenden från Unilever angående vissa väsentliga hushållsartiklar, såsom ett antal rengöringsprodukter och toalettartiklar", för att säkerställa "att köpare inte vilseleds", meddelade tillsynsmyndigheten nyligen i ett pressmeddelande.

Utredningen en del av en större kampanj som CMA lanserade i januari i år, där man tittar närmare på de ”gröna” marknadsföringen kring vissa produkter.

När det gäller Unilever, som är känd för Dove-tvålar, Axe-deodoranter, Knorr-soppor och Magnum-glass, är CMA särskilt bekymrad över "vaga och allmänna" uttalanden om miljöpåverkan. Eller att ingredienser presenteras på ett sätt som kan överdriva deras "naturliga" karaktär. Andra klagomål rör ett överflöd av färger och bilder, däribland "gröna löv", som ger intryck av ekologiska produkter, och vissa påståenden som bara gäller en aspekt av en produkt, inte varan som helhet, särskilt när det gäller frågan om återvinning.