Säkrare arbetsplatser är målet för startupbolaget DIRI Safety Solutions, som utvecklat ett system för digitala riskkort. Nu lämnar bolaget pilotfasen med flera kundavtal – och förbereder sig för att skala upp.
– Oavsett industri och produkt så behövs det människor som arbetar, servar och underhåller. Det är vi som håller människorna säkra, säger Melinda Persson, grundare och vd, i ett pressmeddelande.
Idén till DIRI Safety Systems föddes 2019, när grundaren Melinda Persson stod i en rökgaskanal och sopade upp ett okänt damm med bara halvmask som skydd.
– Ingen visste vilka ämnen som kunde finnas i dammet. Då tänkte jag att det måste finnas ett bättre sätt att samla information om risker, särskilt på mobila arbetsplatser, berättar hon.
Med start i ett enkelt excelark började Melinda sammanställa riskinformation för olika arbetsplatser och arbetsmoment. Det blev grunden för DIRI Safety Solutions, som nu utvecklat en digital plattform med riskkort, där personal som kommer till en viss arbetsplats för underhålls- eller servicearbete snabbt kan ta del av aktuell och specifik information om vilka risker som finns i arbetsmiljön.
Den första pilotkunden dök upp redan när DIRI bara var en servettskiss.
– Somas, som är världsledande inom tillverkning och service av ventiler för industri, frågade: ”Kan vi ha det här levererat om ett år?”. Då kände jag: Oj, det finns ett behov, det finns en etablerad kund med ett starkt varumärke, nu kan vi köra!
Efter sommaren 2023 kom nästa stora milstolpe. Då gjorde DIRI sin första release, där flera nya bolag släpptes in i systemet för att börja testa det.
I vår planeras nästa release, då lämnar DIRI pilotfasen. Företaget har projekt tillsammans med flera större bolag, och inom kort ska teamet signera projektavtal med en välkänd global aktör inom service och underhåll. Företagets namn nämns inte.
– Nu är vi i ett läge där det handlar om att sälja. Vi har en produkt, vi vet att den fungerar och att behovet finns på marknaden.
DIRI har deltagit i BizMakers affärsutvecklingsprogram Forest Business Accelerator och de framhåller att de fått mycket stöttning på affärssidan från BizMaker:
– Vi har fått värdefullt stöd både kring marknadsföring och i finansiella frågor. För oss som har lagt mycket fokus på finansiering, och tagit in pengar under tiden, har det varit ett bra stöd för att kunna gasa, säger Melinda Persson.